Sunday, May 17, 2009

NASIONAL : AHAD 17 MEI 2009

NASIONAL : AHAD 17 MEI 2009


Image
'Hadiah' Hari Guru
KUALA TERENGGANU 16 Mei - Kerajaan meluluskan pertambahan 2,141 kuotauntuk jawatan Guru dan Pengetua Cemerlang bagi Pegawai PerkhidmatanPendidikan (PPP) siswazah di sekolah menengah berkuat kuasa sertamerta.

Kes kedua H1N1 disahkan
PUTRAJAYA16 Mei - Kes kedua selesema babi atau influenza A (H1N1) dikesan dinegara ini melibatkan seorang pelajar perempuan yang merupakan rakankepada kes pertama yang dikesan semalam.

H1N1: PM mahu pemeriksaan diketatkan
SHAHALAM 16 Mei - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mahupemeriksaan terhadap penumpang di pintu masuk negara, terutamanyapenerbangan dari Amerika Syarikat dan negara lain yang dilanda wabakinfluenza A (H1N1), diperketatkan.

Abdul Hadi kekal Presiden Pas
KUALALUMPUR 16 Mei - Datuk Seri Abdul Hadi Awang sah mengekalkan jawatanPresiden Pas tanpa bertanding manakala lima nama dicalonkan untukmerebut jawatan Timbalan Presiden.

Anwar kawan saya - Husam
KUALALUMPUR 16 Mei - Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa menegaskan,walaupun beliau bukan pro-Anwar namun tidak ada sebab untuknya memusuhiPenasihat PKR itu.





Satu lagi kes
PUTRAJAYA:Malaysia mencatatkan kes kedua Influenza A (H1N1) semalam selepasseorang pelajar perempuan yang pulang dari Amerika Syarikat (AS)disahkan dijangkiti virus berkenaan.

Ketatkan saringan di pintu masuk: PM
SHAHALAM: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu pemeriksaan terhadappenumpang di pintu masuk negara, terutama penerbangan dari AmerikaSyarikat dan negara lain yang dilanda wabak Influenza A (H1N1)diperketatkan.





Image
2 termasuk budak dikuarantin
PADANG BESAR 16 Mei – Seorang lelaki berusia 43 tahun dan kanak-kanakberumur empat tahun diletakkan di bawah pemerhatian di wad pengasinganHospital Tuanku Fauziah (HTF), Kangar dekat sini selepas didapatimempunyai simptom selesema babi atau influenza A (H1N1).

Sarawak kesan 9 rakyat naiki pesawat MH091
KUCHING16 Mei – Kerajaan negeri sedang mengesan sembilan orang rakyat darinegeri ini yang menaiki pesawat penerbangan Malaysia MH091 yang setakatini dua penumpangnya telah disahkan positif selesema babi atauinfluenza A (H1N1).

Lelaki dari Stockholm turut dirawat
IPOH16 Mei – Seorang lelaki berusia 62 tahun yang baru pulang dariStockholm kini dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di siniselepas menunjukkan simptom influenza A (H1N1).

Seorang penumpang MH091 sihat
ALORSETAR 16 Mei – Seorang penumpang Penerbangan Malaysia MH091 yang samadengan pelajar disahkan positif selesema babi atau influenza A (H1N1),Khamis lalu, disahkan sihat selepas menjalani pemeriksaan di HospitalSultanah Bahiyah (HSB) di sini semalam.

H1N1: Polis berkawal
BENTONG16 Mei - Pihak polis kini diberikan tanggungjawab untuk mengawalkeselamatan dan ketenteraman di lapangan-lapangan terbang utama denganmenularnya kes selesema babi atau virus Influenza A (H1N1) di negaraini.

35 penumpang dikuarantin
KUALALUMPUR 16 Mei - Kira-kira 35 orang daripada 199 penumpang dan anakkapal pesawat MH091 dari New York, Amerika Syarikat (AS) yang mendaratdi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) tiga hari lepastelah dikuarantin.

TPM minta Terengganu banyakkan ruang niaga
KUALATERENGGANU 16 Mei - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassinmeminta Kerajaan Terengganu menyediakan lebih banyak ruang perniagaandi sekitar bandar raya ini bagi membolehkan lebih ramai peniagaberniaga di tempat yang lebih selesa.

MB Terengganu kekal
KUALATERENGGANU 16 Mei - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassinberkata, kepimpinan negeri ini akan terus diterajui Datuk Ahmad Saidsebagai Menteri Besar.

Dr. M sedih fitnah terhadap orang Melayu
KUALALUMPUR 16 Mei - Tun Dr. Mahathir Mohamad melahirkan rasa sedih keranabermacam fitnah dilemparkan kepada orang Melayu dan Islam yang tidakpernah berlaku sebelum ini kerana kaum itu kini terlalu lemah.

Image
Tugas kini lebih mencabar
KUALATERENGGANU 16 Mei - Tugas guru sekarang lebih mencabar apabila perluberdepan dengan pelajar yang lebih pandai dan berpengetahuan berikutanmereka terdedah kepada kemajuan teknologi maklumat (IT).

Image
Nur Asmena juara 'tongue twister'
KUALATERENGGANU 16 Mei - Murid Sekolah Kebangsaan (SK) Duyong di sini, NurAsmena Mohd. Asri muncul sebagai juara pertandingan Tongue Twister yangdiadakan di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini sempena FestivalHari Guru Peringkat Kebangsaan 2009.

Image
Kerajaan komited martabatkan bahasa Melayu
KUALATERENGGANU 16 Mei - Kerajaan komited untuk memartabatkan bahasa Melayusebagai bahasa ilmu dan perpaduan di samping meningkatkan penguasaanbahasa Inggeris di kalangan pelajar.

TPM lawat gerai Utusan
KUALATERENGGANU 16 Mei - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassinmeluangkan masa kira-kira sejam melawat Festival Hari Guru PeringkatKebangsaan 2009 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini hari ini.

Image
Program Tunas Mekar dapat sambutan menggalakkan
KUALALUMPUR 16 Mei - Program Tunas Mekar yang diwujudkan untuk mengatasimasalah siswazah menganggur mendapat sambutan menggalakkan di KarnivalKerjaya dan Keusahawanan Graduan 2009 di sini hari ini.

Penuh sesak: 100,000 kunjungi karnival
KUALALUMPUR 16 Mei - Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Graduan 2009 (K3G)anjuran Kementerian Pengajian Tinggi yang bermula semalam terusmendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai.

Leptospirosis: 12 lagi dimasuk ke hospital
BUKIT MERTAJAM 16 Mei – Sebanyak 12 lagi pendatang asing tanpa izin(PATI) di Depot Imigresen Juru dikejarkan ke Hospital Bukit Mertajam(HBM), di sini malam tadi kerana dijangkiti penyakit leptospirosis.

Kem PLKN dipastikan selamat
SEREMBAN16 Mei - Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) akan mengambillangkah-langkah proaktif bagi mengekang penularan penyakit selesemababi dan juga meningitis di 80 kem Program Latihan Khidmat Negara(PLKN) seluruh negara.

Pelatih disyaki menghidapi pericarditis stabil
JEMPOL16 Mei - Kesemua pelatih Pusat Latihan Polis (Pulapol) Air Hitam,Bahau, yang dimasukkan ke Hospital Jempol kerana disyaki menghidappenyakit pericarditis akut kini masih dalam pemantauan tetapi stabil.

Image
Zamarul, Diana nikah
SHAHALAM 16 Mei – Ikatan percintaan selama lapan tahun antara pelakonZamarulhisham Mohamed dan Diana Rafar akhirnya terpateri di jinjangpelamin apabila pasangan itu selamat diijabkabulkan di Masjid SultanSalahuddin Abdul Aziz Shah di sini hari ini.

Hafiz juara Akademi Fantasia 7
KUALALUMPUR 16 Mei - Tiada kejutan - seperti yang dijangka Mohd. Hafiz Mohd.Suip, 19, (gambar) atau mesra dengan panggilan Hafiz muncul sebagaijuara Akademi Fantasia musim ketujuh ( AF7 ) dalam konsert akhir yangberlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil dekat sini malam ini.

Najib ziarahi Sultan Kelantan
KOTABHARU 16 Mei - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak petang inimenziarahi Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra yang dirawat diHospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di sini setelahgering petang kelmarin.




Obama ucap tahniah pada PM
KUALALUMPUR: Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengucapkan tahniahkepada Datuk Seri Najib Razak atas pelantikannya sebagai PerdanaMenteri dan menyatakan kesediaannya untuk bekerjasama dengan beliaupada masa depan.

Kuota guru, pengetua cemerlang ditambah
KUALATERENGGANU: Kerajaan meluluskan pertambahan 2,141 kuota jawatan gurudan pengetua cemerlang bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah disekolah menengah di seluruh negara berkuat kuasa serta-merta, kata TanSri Muhyiddin Yassin.

Penerima anugerah saran wujud iklim sihat di sekolah
KUALATERENGGANU: "Permohonan saya untuk menjadi guru pernah ditolak dulu dansaya fikir impian saya sudah berkecai ketika itu. Namun, atas semangatkuat, saya terus mencuba untuk menjadi guru dan tidak menoleh kebelakang lagi hingga hari ini," kata seorang daripada tiga penerimaAnugerah Tokoh Guru 2009, Phua Seng Tiong, 64.

Sekolah diarah patuhi panduan cegah H1N1
KUALATERENGGANU: Kementerian Pelajaran meminta semua sekolah mengikut garispanduan yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan dan agensi berkaitandalam usaha mencegah jangkitan wabak Influenza A (H1N1) di kalanganpelajar.

Budak pulang dari London antara disaring
SUNGAIBULOH: Seorang kanak-kanak berusia enam tahun yang diserang demamsebaik pulang dari London antara mereka yang membuat saringanpemeriksaan Influenza A (H1N1) di Hospital Sungai Buloh, di sini,semalam.

Senarai penumpang pesawat dari Newark diedar
KUALALUMPUR: Kementerian Kesihatan sudah mengedarkan senarai 119 penumpangpenerbangan MH091 dari Newark, Amerika Syarikat termasuk 15 anakkapalnya, ke semua Jabatan Kesihatan Negeri bagi tindakan segeraseperti pengesanan, pengawasan dan kuarantin.

Exco Pahang cedera nahas jalan raya
KUANTAN:Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Sains, Teknologi dan Inovasi Pahang,Datuk Mohd Sharkar Shamsudin luka di kening kiri selepas kereta ProtonPerdana V6 yang dinaiki hilang kawalan sebelum melanggar sebuahkenderaan, di Kilometer 231, Lebuh Raya Pantai Timur, petang semalam.

Hafiz juara AF7
KUALALUMPUR: Seperti diramal, Hafiz atau Mohd Hafiz Mohd Suip, 19, yangsering menguasai tempat teratas pada persembahan konsert mingguan,dinobatkan sebagai juara program TV realiti popular, Akademi Fantasiamusim ketujuh (AF7) pada konsert akhir yang berlangsung di StadiumPutra, Bukit Jalil, di sini, malam tadi.

11 lagi dijangkiti leptospirosis
GEORGETOWN:Sebelas lagi tahanan pendatang asing di Depot Tahanan Pendatang TanpaIzin di Juru, Bukit Mertajam, dimasukkan ke Hospital Seberang Jaya,dekat sini kerana dijangkiti bakteria leptospirosis.

Pergerakan di Pulapol dihadkan
SEREMBAN:Semua pergerakan keluar masuk kakitangan serta pelatih Pusat LatihanPolis (Pulapol) Air Hitam, Bahau, dekat Jempol, dihadkan semalamberikutan penularan penyakit 'Acute Peri-carditis' yang menjadi puncaseorang pelatihnya meninggal dunia, Khamis lalu.

Ahli Majlis Peguam perlu patuh undang-undang
SEPANG:Majlis Peguam diminta menggubal satu peraturan khas yang perlu dipatuhisemua ahlinya selain memastikan mereka tidak melakukan sesuatu yangmelanggar undang-undang negara.

Garis panduan jual produk PKS diperketat
KUANTAN:Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akanmemperketatkan garis panduan terhadap pasar raya besar di negara ini,termasuk pematuhan syarat penjualan 30 peratus produk perusahaan kecildan sederhana (PKS) tempatan.

Sarawak jadi pengeksport sumber tenaga mesra alam
MIRI:Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air menjadikan Sarawak negeripengeluar sumber tenaga mesra alam seperti hidroelektrik untukdieksport.

Kementerian pastikan belia urus sendiri kegiatan
MELAKA:Kementerian Belia dan Sukan (KBS) akan memastikan semua program dankegiatan belia dijalankan pertubuhan belia setempat tanpa melantikperunding luar melaksanakannya.

No comments:

Post a Comment