Monday, May 25, 2009

Tidak hirau amaran polis

Tidak hirau amaran polis


SeBahagian penyokong kumpulan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam mengadakan tunjuk perasaan di Batu Caves, Gombak, semalam.


KUALA LUMPUR 24 Mei - Tanpa menghiraukan amaran pihak berkuasa, kira-kira 1,000 penyokong kumpulan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) tetap meneruskan perhimpunan di Kuil Sri Subramaniar, di Jalan Besar Batu Caves, Gombak, dekat sini hari ini.

Perhimpunan itu sekali gus melanggar amaran polis yang dikeluarkan hari ini supaya semua pihak tidak menyertai perhimpunan berkenaan kerana tidak mendapat permit.

Turut hadir memberi ceramah ialah Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M. Saravanan, Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam dan Ahli Parlimen Teluk Intan, M. Manogaran.

Menurut Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah, perhimpunan itu dianjurkan oleh World Tamil Relief (WTR) bermula kira-kira pukul 10 pagi sehingga pukul 1.30 petang.

Beliau berkata, berikutan kedegilan pihak penganjur meneruskan perhimpunan tersebut, pihaknya telah membuat laporan polis terhadap WTR mengikut Seksyen 27 Akta Polis 1967.

"Jika didapati bersalah, penganjur boleh diambil tindakan mengikut Seksyen 141 kerana mengadakan perhimpunan haram dan 143 Kanun Keseksaan sebagai ahli perhimpunan haram.

"Pihak polis akan meneliti rakaman video yang diambil sepanjang ceramah diadakan itu dan akan melihat perkara itu dari sudut perundangan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, polis mengingatkan orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan haram bagi menyokong kumpulan pemberontak LTTE di Kuil Sri Subramaniar, di Jalan Besar Batu Caves, Gombak, hari ini.

Ini kerana perhimpunan itu tidak mendapat permit polis dan mana-mana individu yang menyertainya dianggap peserta perhimpunan haram dan boleh dikenakan tindakan.

Abdul Rahim memberitahu, antara isi kandungan ceramah yang disampaikan oleh para pemimpin terbabit ialah mengutuk dasar kerajaan Sri Lanka berhubung pembunuhan beramai-ramai ke atas orang awam dan penyokong LTTE.

"Mereka turut menyelar serangan yang dipercayai telah mengakibatkan pemimpin tertinggi LTTE, Vellupillai Prabhakaran terbunuh pada Isnin lalu.

"Pemimpin berkenaan turut menyeru masyarakat dunia bersama-sama membantu pemberontak LTTE tersebut bagi menghentikan peperangan," katanya.

Abdul Rahim menambah, pihaknya berjaya mengawal keadaan serta tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku dalam perhimpunan terbabit.

"Adalah mengecewakan kerana walaupun amaran telah diberikan, orang ramai tetap berdegil untuk meneruskannya," katanya.

No comments:

Post a Comment