Monday, May 25, 2009

NASIONAL : ISNIN 25 MEI 2009

Jangan tuntut bukan-bukan
KUALA LUMPUR 24 Mei – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menegurbeberapa pihak di dalam dan luar kerajaan kerana cuba mengambilkesempatan daripada gagasan ‘1Malaysia’ dengan membuat tuntutanketerlaluan dan tidak munasabah.

100,000 warga emas terpinggir
KUALALUMPUR – Dalam kesibukan mengejar urusan hidup seharian, ramai yangtidak sedar bahawa hampir 100,000 warga emas di negara ini iaitu merekayang berumur lebih 60 tahun terpinggir dan tidak dipedulikan.


SEMANGAT SATU MALAYSIA
PerdanaMenteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan sambutan MingguPerpaduan Peringkat Kebangsaan semalam yang bertemakan konsep1Malaysia.

Ada had bersuara - Perdana Menteri
KUALA LUMPUR 24 Mei - Perdana Menteri mengingatkan para pemimpinpertubuhan haram Hindraf yang baru dibebaskan daripada tahanan di bawahAkta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bahawa "ada had dari segi apa yangboleh disuarakan".

Sultan Kelantan dimasukkan ke Hospital Mt. Elizabeth
SINGAPURA, 24 Mei - Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra Ibni SultanYahya Petra, yang mengalami masalah jantung, tiba di bandar raya inidan dimasukkan ke sebuah hosiptal di sini bagi rawatan lanjut.




Najib tegur Hindraf
PUCHONG:Kerajaan tidak menolak kemungkinan menahan semula pemimpin pertubuhanharam, Hindraf mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) jika merekaterus membuat kenyataan keterlaluan yang boleh menjejaskan keselamatandan perpaduan negara.

PPP kecoh, kini ada dua Presiden
PUTRAJAYA:Krisis kepemimpinan Parti Progresif Penduduk (PPP) bertambah runcingapabila parti itu kini mempunyai dua Presiden selepas Datuk T Murugiahyang dipecat dua minggu lalu, dilantik sebagai Presiden baru dalam satumesyuarat agung luar biasa (EGM) di sini, semalam.





Semarakkan semangat murah hati
KUALA LUMPUR 24 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu sikap murah hatiserta bantu-membantu dikembangkan di negara ini kerana ia akanmenjadikan Malaysia sebuah negara yang hebat.

Keputusan Mahkamah Rayuan diakui tepat
KUALA LUMPUR 24 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusanMahkamah Rayuan yang menetapkan Datuk Dr. Zamry Abdul Kadir sebagaiMenteri Besar Perak diterima sebagai berada di landasan yang betul olehpihak Queen's Counsel dari United Kingdom.

PPKM lega kesediaan kerajaan timbang semula tuntutan
KUALA LUMPUR 24 Mei - Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM)mengalu-alukan kesediaan terbaru kerajaan untuk menimbangkan empattuntutannya yang dikemukakan sejak kepimpinan Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Mogok lapar bukan budaya kita - Zahid
KUALA LUMPUR 24 Mei - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad ZahidHamidi menyifatkan rancangan pakatan pembangkang melancarkan mogoklapar tiga hari hanya membuang masa dan bukan budaya negara ini.

RM350 juta bantu usahawan tani
KUALALUMPUR 24 Mei - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menerimaperuntukan pinjaman tambahan RM350 juta bagi membantu para usahawan danmelahirkan lebih ramai golongan itu.

Peluang kerja baru di tiga negeri
MELAKA24 Mei - Kementerian Sumber Manusia merancang membuka beberapa peluangpekerjaan baru di Melaka, Johor Bahru dan Pulau Pinang bagi memastikanlebih ramai pekerja tempatan yang telah diberhentikan kerja mendapatpekerjaan semula.

199 pelajar MRSM Kuantan diasingkan
KUALA LUMPUR 24 Mei - Seramai 199 pelajar Maktab Rendah Sains Mara(MRSM) Kuantan terpaksa diletakkan dalam bilik berasingan di maktabtersebut selepas dijangkiti virus influenza A bermusim.

16 kes bebas jangkitan
influenza A

KUALA LUMPUR 24 Mei - Sebanyak 16 kes yang disyaki dijangkiti selesemababi atau virus influenza A (H1N1), hari ini disahkan bebas daripadajangkitan wabak tersebut.

17 pelajar di Bukit Jerlun dibenar pulang
KUALA LUMPUR 24 Mei - Seramai 17 pelajar Sekolah Modal Khas, BukitJerlun, Pendang Kedah yang mengalami jangkitan saluran pernafasaninfluenza A (bermusim) telah dibenarkan keluar dari wad HospitalSultanah Bahiyah.

Kebun sayur kurangkan belanja
KULIM 24 Mei - Kerajaan menggalakkan penduduk kampung termasuk merekayang diberi penempatan oleh kerajaan supaya mengamalkan konsep kebunsayur untuk mengurangkan perbelanjaan dapur.

Keputusan Mahkamah Rayuan telah dijangka - Pakar perundangan
KUALALUMPUR 24 Mei - Keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan DatukSeri Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sahmerupakan sesuatu yang dijangka beberapa pakar perundangan.

Adakah negara sudah bersedia?
UMPAMA bom jangka yang menanti detik untuk meletup. Begitulahgambarannya terhadap ledakan warga emas di kalangan rakyat negara ini.


Tren shuttle Tumpat-Dabong-Tumpat dilancarkan
KUALAKRAI 24 Mei - Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) hari ini melancarkan'tren shuttle ' Tumpat-Dabong-Tumpat sebagai langkah memperbaharuiperkhidmatan kepada penumpang terutama di kalangan pelajar sekolah.

Rakyat Malaysia jangan sokong pemberontak
KUALALUMPUR 24 Mei - Rakyat Malaysia tidak sepatutnya menyokong kumpulanpemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) di Sri Lanka keranatindakan itu boleh mengancam kestabilan negara.

Saravanan hadir atas undangan
KUALA LUMPUR 24 Mei - Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M.Saravanan mempertahankan tindakannya hadir pada perhimpunan di Kuil SriSubramaniar, Gombak, dekat sini hari ini, adalah kerana dijemput olehWorld Tamil Relief (WTR).


Jenazah bapa mertua Mukhriz selamat dikebumikan
KUALA PILAH 24 Mei - Jenazah Allahyarham Zakaria Jundai, bapa mertuakepada Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, DatukMukhriz Mahathir selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam KampungParit Beting dekat sini hari ini.

Penyelam Amerika hilang
KUANTAN24 Mei - Seorang penyelam warga Amerika Syarikat hilang manakala empatlagi cedera selepas kapal layar yang mereka naiki dirempuh sebuah kapallain dalam satu kejadian kira-kira 31 batu nautika dari PelabuhanKuantan, pukul 4 pagi tadi.

Kanak-kanak maut dilanggar sepupu
ALORSETAR 24 Mei - Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun mautsetelah dilanggar oleh sepupunya sendiri di halaman rumah mereka diJalan Kundur, Jalan Sungai Korok, di sini hari ini.

Pelancong ke Langkawi akan meningkat
LANGKAWI24 Mei - Kehadiran pelancong Singapura ke Langkawi dijangka meningkatapabila syarikat penerbangan tambang murah AirAsia dan sebuah syarikatpenerbangan Singapura, Tiger Airways akan mengadakan penerbangan terusantara republik itu dan Langkawi.

Jambatan ketiga tingkat ekonomi, pelancongan
JOHORBAHRU 24 Mei - Cadangan untuk membina jambatan ketiga yangmenghubungkan Malaysia-Singapura di timur Johor boleh membantumeningkatkan sosioekonomi dan sektor pelancongan negara khususnya diJohor.

RM373.5 juta pulih industri akuakultur
TEMERLOH24 Mei - Jabatan Perikanan memperuntukkan sebanyak RM373.5 juta bagimelaksanakan projek pemulihan industri akuakultur di seluruh negara.

Gosip bukan punca penceraian
KUALALUMPUR 24 Mei - Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan),Freddie Fernandez mengakui sehingga kini beliau belum pernah mendengarmana-mana artis yang bercerai disebabkan gosip yang didedahkan media.

Pencipta lagu Selamat Hari Raya meninggal dunia
KUALA LUMPUR 24 Mei -Pencipta lagu Selamat Hari Raya, Ahmad Jaafar, 90,meninggal dunia pukul 11.30 pagi semalam selepas hampir sebulanterlantar di Hospital Alexandra, Singapura, kerana menghidap penyakitparu-paru berair.

MTUC mahu Pengurus Besar berpengalaman urus pelabuhan
PELABUHAN KLANG 24 Mei - Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) hariini meminta Kementerian Pengangkutan menukar kepada sistem lama denganmelantik seorang pegawai yang sedang berkhidmat sebagai Pengurus BesarLembaga Pelabuhan Klang.

Malaysia turut sertai persidangan ekonomi PBB
IPOH24 Mei - Malaysia akan menghadiri Persidangan Pertubuhan Bangsa-BangsaBersatu (PBB) mengenai Krisis Kewangan dan Ekonomi Dunia terhadapPembangunan pada 1 hingga 3 Jun ini di New York, Amerika Syarikat.

Wartawan, penulis Melayu perlu satu pertubuhan besar
KUALALUMPUR 24 Mei - Golongan wartawan dan penulis Melayu perlu bernaung dibawah satu pertubuhan yang besar dan menyeluruh untuk bersatumempertahankan wadah perjuangan kaum sendiri.

Kerajaan pantau perkembangan projek pakej rangsangan
KUCHING 24 Mei - Kerajaan akan memantau dan memastikan perkembanganprojek di bawah pakej rangsangan ekonomi kedua di negeri inidilaksanakan dengan lancar tanpa sebarang masalah.

Agensi kerajaan gagal ambil peluang lawatan Emir Qatar
JOHOR BAHRU 24 Mei - Dewan Perniagaan dan Perindustrian KebangsaanMalaysia (NCCIM) kecewa dengan apa yang disifatkannya sebagai kegagalanagensi kerajaan memanfaatkan lawatan Emir Qatar, Sheikh Hamad KhalifaAl-Thani ke Malaysia, baru-baru ini.

Pakistan rayu bantuan kewangan
KUALA LUMPUR 24 Mei - Suruhanjaya Tinggi Pakistan di sini hari inimerayu rakyat Malaysia menghulurkan bantuan kewangan bagi membantu duajuta rakyat negara itu yang hilang tempat tinggal dalam serangantentera ke atas Taliban di Lembah Swat.

MAS sedia lebih banyak tambang murah
KUALALUMPUR 24 Mei - Malaysia Airlines (MAS) akan membuat lebih banyaktawaran termasuk tambang murah serendah RM48 bagi perjalanan domestikmulai 25 Jun hingga 30 November.





'Usah salah guna konsep 1Malaysia desak kerajaan'
PETALINGJAYA: Datuk Seri Najib Razak mengingatkan rakyat supaya tidakmenyalahgunakan konsep 1Malaysia untuk mendesak kerajaan memenuhipelbagai tuntutan keterlaluan dan tidak munasabah.

Lulus naik caj bas, teksi
PADANGRENGAS: Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) sudah meluluskankenaikan tambang semua jenis pengangkutan awam, termasuk teksi yangnaik daripada RM2 bagi dua kilometer pertama kepada RM3 bagi jaraksama.

Penyelam warga AS dikhuatiri lemas kapal layar dilanggar
KUANTAN:Seorang penyelam warga Amerika Syarikat dikhuatiri lemas selepas kapallayar yang dinaiki bersama rakan, kapten dan dua anak kapal dilanggarsebuah kapal dagang, kira-kira 31 batu nautika dari Pelabuhan Kuantan,di sini, awal pagi semalam.

'Usah layan desakan benar Chin Peng pulang'
JASIN: Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Melaka meminta kerajaanmengenepikan desakan Parti Gerakan Pulau Pinang supaya bekas pemimpinParti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng dibenarkan pulang ke Malaysiaatas sebab kemanusiaan.

199 pelajar MRSM disyaki hidap Influenza A bermusim
KUALALUMPUR: Satu kes jangkitan saluran pernafasan Influenza A bermusimdilaporkan berlaku di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kuantan, Pahang.

Budak tiga tahun maut digilis kenderaan sepupu
ALORSETAR: Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun maut digiliskereta yang diundur sepupunya di rumah neneknya berhampiran Taman Uniondi Jalan Kundor, Sungai Korok dekat sini, tengah hari semalam.

Kerajaan terus dasar terbuka
KUALAKLAWANG: Dasar keterbukaan membenarkan kritikan terhadap kerajaan akanditeruskan, tetapi semua pihak diingatkan supaya meletakkan kepentingannegara sebagai keutamaan.

Hafiz AF7 dapat 'surat' KM Sarawak
KUCHING: "Jadilah ikon dan contoh yang baik kepada golongan belia."Itulah antara nasihat Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud,kepada juara Akademi Fantasia 7 (AF7), Mohd Hafiz Mohd Suip, 19.

Banteras sewa teksi kepada pemandu asing
KUALALUMPUR: Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) akan memperhebatoperasi malam dengan kerjasama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untukmembanteras kegiatan penyewaan teksi kepada pemandu warga asing,terutama di lokasi tumpuan sekitar Lembah Klang.

No comments:

Post a Comment