Monday, May 25, 2009

Rakyat Malaysia jangan sokong pemberontak

Rakyat Malaysia jangan sokong pemberontak

KUALA LUMPUR 24 Mei - Rakyat Malaysia tidak sepatutnya menyokong kumpulan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) di Sri Lanka kerana tindakan itu boleh mengancam kestabilan negara.

Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM), Prof. Datuk Dr. Zainal Kling berkata, tindakan itu mampu mengganggu negara jika LTTE diberi sokongan berterusan.

"Sepatutnya rakyat Malaysia tidak menyokong perbuatan ini, tambahan pula ia boleh menimbulkan masalah perkauman antarabangsa.

"Banyak lagi masalah yang perlu diberi perhatian mengapa isu yang tidak membawa faedah yang kita tumpukan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai sokongan pihak tertentu terhadap LTTE di Sri Lanka yang kini dilihat semakin ketara di Malaysia.

Pada 20 Mei lalu, kira-kira 100 penyokong LTTE berhimpun di hadapan bangunan OSK Investment di sini bagi membantah tindakan kerajaan China yang didakwa membantu Sri Lanka dalam serangan ke atas kumpulan itu.

Hari ini, satu perhimpunan haram dianjurkan bagi menyokong LTTE di Kuil Sri Subramaniar, di Jalan Besar Batu Caves, Gombak.

Bagaimanapun, Zainal memberitahu, masyarakat Malaysia boleh beri sokongan melibatkan kemanusiaan tetapi jika memberontak untuk menjatuhkan kerajaan, itu perbuatan yang tidak wajar.

"Itu hal orang dan hal ehwal dalaman negara orang, harus dilihat sebagai perhubungan antarabangsa dan bukan masalah perkauman antarabangsa," katanya.

Dalam pada itu, Pensyarah di Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Sivamurugan Pandian pula memberi pandangan berbeza berhubung isu tersebut.

Katanya, penglibatan pihak tertentu di negara ini terhadap LTTE dengan mengadakan perhimpunan atau mengeluarkan kenyataan secara terbuka harus dilihat sebagai isu kemanusiaan.

"Masyarakat negara ini sangat prihatin terhadap penduduk Sri Lanka yang sengsara ekoran kemelut yang mula melanda sejak Januari lalu.

"Beberapa pihak termasuk ahli-ahli politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menunjukkan rasa simpati terhadap penduduk negara berkenaan," katanya.

Tambahnya, setiap orang harus melihat sokongan pihak-pihak tertentu itu sebagai isu kemanusiaan dan ia bukanlah isu perkauman seperti yang didakwa oleh segolongan yang tidak mengenali erti simpati.

No comments:

Post a Comment