Wednesday, May 20, 2009

Peruntukan RM27j wujud Kota Buku

Peruntukan RM27j wujud Kota Buku

Oleh Johari Ibrahim dan Nazmi Yaakub
bhnews@bharian.com.my


TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin (tiga dari kiri) melancarkan Koleksi Buku Terjemahan Siri Sastera Malaysia di Putrajaya, semalam. Hadir sama Pengerusi Terjemahan Negara Malaysia Datuk Dr. Wan Hashim Wan Teh (dua dari kanan), Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran Tan Sri Dr. Zulkurnain Awang (dua dari kiri), Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Md Dom (kiri) serta Pengarah Urusan Institut Terjemahan Negara Malaysia Mohd Khair Ngadiron. - Foto Izhari Ariffin

Premis berkelompok laksana urusan lebih tersusun: TPM

PUTRAJAYA: Kerajaan memperuntukkan kira-kira RM27 juta mewujudkan Kota Buku di ibu negara sebagai premis berkelompok bagi penulis, sasterawan dan penerbit menjalankan urusan mengenai dunia buku secara lebih tersusun dan bersungguh-sungguh.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata usaha itu bertujuan menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab industri buku selain penerbitan, pemasaran, pengedaran dan penulisan buku sekurang-kurangnya pada peringkat Asia.

"Kita berharap dengan kewujudan Kota Buku, penerbit dan penulis berpeluang menyebarluaskan hasil karya dan kerajaan akan membantu mempromosikannya.

"Kita berharap peminat sastera akan gembira dengan hasil ditampilkan penerbit," katanya pada sidang media selepas majlis perjumpaan dengan sasterawan Malaysia dan pelancaran koleksi buku terjemahan siri sastera Malaysia terbitan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) di sini, semalam.

Sebanyak 28 judul buku sastera karya penulis Malaysia dilancarkan membabitkan terjemahan ke bahasa Inggeris, Perancis dan Sepanyol dalam usaha memasarkannya ke seluruh dunia.

Turut hadir Pengerusi ITNM, Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh; Sasterawan negara, Datuk A Samad Said; Prof Dr Mohamad Salleh dan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Md Dom.

Muhyiddin berkata, kerja menaikkan taraf bangunan bagi dijadikan Kota Buku itu akan dimulakan akhir tahun ini yang sebahagian daripada premis itu akan dijadikan Muzium Buku.

"Ia projek yang memberikan kita galakan dan insentif untuk majukan bidang penerbitan dan kesusasteraan di negara kita," katanya.

Beliau berkata, Kota Buku itu akan diuruskan Kementerian Pelajaran dengan meletakkan pegawainya, manakala ruang pameran dan jualan buku disediakan untuk disewakan kepada pihak yang berminat.

Terdahulu, ketika mengumumkan perkara itu dalam ucapannya, Muhyiddin berkata, Kota Buku itu juga bermatlamat membawa pulangan jangka panjang bagi menarik minat pengusaha buku Asia menjadikan Kuala Lumpur sebagai pusat dagangan buku utama di rantau ini.

"Pendek kata, Kota Buku ini apabila beroperasi kelak bakal menjadi mercu tanda baru Kuala Lumpur, sekali gus tarikan pelancong dengan imej sebagai Kota Raya Ilmu," katanya.


Kota Buku mercu tanda baru KL

Oleh ZABRY MOHAMAD
zabrymohamad.madzlan@utusangroup.com.my


PUTRAJAYA 19 Mei – Kota Buku bakal diwujudkan di ibu negara menjelang akhir tahun ini untuk membuka ruang kepada penerbit dan penulis memasarkan hasil karya mereka, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, projek itu yang diselenggarakan oleh Kementerian Pelajaran akan mengumpulkan para penerbit, penulis dan pengedar buku beroperasi di bawah satu bumbung.

Menurutnya, bangunan untuk tujuan itu sudah dikenal pasti dan kerja-kerja pengubahsuaian dengan kos kira-kira RM20 juta akan dimulakan tidak lama lagi dengan sebahagiannya dijadikan Muzium Guru manakala sebahagian lain sebagai Kota Buku.

“Kota Buku akan memberi peluang kepada Kuala Lumpur menjadi pusat penerbitan, penulisan dan pengedaran buku.

“Ia merupakan satu projek untuk memberi galakan dan dorongan bagi memajukan bidang penerbitan dan kesusasteraan tempatan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis pertemuan dengan para sasterawan negara di sini hari ini.

Dalam perkembangan lain, beliau memberitahu, sukatan pelajaran sastera di sekolah akan digubal dari semasa ke semasa dalam usaha meningkatkan bidang sastera tempatan menerusi sistem pendidikan.

Jelasnya, antara langkah yang akan diambil adalah mengenal pasti jenis-jenis buku yang boleh digunakan di sekolah sebagai bahan sastera baru.

Muhyiddin sebelum itu melancarkan koleksi 28 judul buku terjemahan siri sastera Malaysia.

Ia merupakan sebahagian daripada 100 karya yang diterjemah ke pelbagai bahasa oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) yang dijangka selesai pada penghujung 2010.

Sebanyak 23 daripadanya diterjemah ke bahasa Inggeris, empat bahasa Perancis dan satu bahasa Sepanyol.

Turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Tan Sri Dr. Zulkurnain Awang; Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Md. Dom; Pengerusi ITNM, Datuk Dr. Wan Hashim Wan Teh dan Pengarah Urusan ITNM, Mohd. Khair Ngadiron.

No comments:

Post a Comment