Sunday, May 24, 2009

Tuntutan pesara ditimbang

Tuntutan pesara ditimbang

Oleh ZAMZURINA AHMAD
utusanpahang@yahoo.com.my


PEKAN 23 Mei – Berita baik untuk pesara kerajaan. Kerajaan bersedia memperhalusi empat lagi tuntutan golongan itu untuk menjaga kebajikan mereka.

Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan kerajaan pasti akan mempertimbangkan kesemua tuntutan tersebut.

Ini kerana, menurut beliau, kira-kira 90 peratus tuntutan yang dikemukakan oleh Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM) sebelum ini diterima dan diluluskan.

Empat tuntutan bagi menjaga kebajikan 48,000 pesara kerajaan adalah:

* Pemberian wang ihsan setiap pembayaran bonus tahunan kepada kakitangan kerajaan;

* Pemberian pencen terbitan bagi wanita yang melangsungkan perkahwinan selepas bersara;

* Pemberian pencen RM720 sebulan kepada pesara yang berkhidmat kurang 25 tahun;

* Pelantikan senator di kalangan ahli PPKM.

Perdana Menteri berkata, PPKM boleh terus mengemukakan tuntutan tersebut kepada Bahagian Pencen, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk dirundingkan.

Hasil rundingan itu, kata beliau, akan diperhalusi oleh Kabinet sebelum sebarang keputusan diambil mengenai tuntutan tersebut.

‘‘Saya pasti empat tuntutan tersebut akan dipertimbangkan kerana sebelum ini kira-kira 90 peratus daripada permintaan yang dibawakan oleh PPKM diterima dan diluluskan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan mesyuarat agung perwakilan tahunan kali ke-15 di Majlis Daerah Pekan (MDP) di sini hari ini.

Kerajaan, menurut Najib, sentiasa memikirkan kebajikan golongan pesara supaya kehidupan mereka sentiasa terbela selepas menamatkan perkhidmatan.

Dalam pada itu, katanya, sumbangan golongan pesara kepada negara dan masyarakat tidak terhenti meskipun mereka telah menamatkan perkhidmatan dalam kerajaan.

‘‘Walaupun telah tamat perkhidmatan, tidak semestinya jasa dan bakti mereka kepada bangsa, agama dan negara sampai ke penghujungnya.

‘‘Saya masih menganggap setiap pesara boleh mencurahkan khidmat bakti kepada masyarakat dengan apa juga cara mengikut kemampuan masing-masing,” katanya.

Ini kerana, kata Perdana Menteri, ada pesara yang mempunyai kemampuan luar biasa seperti bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang masih cergas dari segi minda dan fizikal walaupun umurnya mencecah 85 tahun.

‘‘Kemampuan ini lahir daripada bagaimana cara kita menguruskan diri walaupun selepas tempoh persaraan.

‘‘Oleh itu, setiap pesara harus sentiasa menjaga kesihatan diri agar dapat membentuk kecergasan fizikal dan menyuburkan minda,” ujarnya.

Tambahnya, setiap kakitangan kerajaan mungkin boleh mencapai umur persaraan sehingga 60 tahun jika mempunyai badan dan minda yang sentiasa sihat dan cergas.

Sementara itu Yang Dipertua PPKM, Datuk Abdul Ghani Sulaiman berkata, pihak persatuan tidak menetapkan jumlah wang ihsan yang juga boleh disebut sebagai ‘bonus’ kepada pesara.

‘‘Jika kakitangan kerajaan mendapat habuan dalam bentuk bonus, maka pesara kerajaan juga tidak boleh dikecualikan,” katanya ketika berucap pada majlis tersebut.

Menurut Abdul Ghani, beliau yang mewakili Yang Dipertua PPKM kebangsaan, Datuk Wan Mahmood Pawan Teh berharap empat tuntutan itu mendapat pertimbangan sewajarnya daripada Perdana Menteri.

‘‘Kami mengucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana selama ini begitu prihatin mengenai setiap isu yang diperjuangkan oleh PPKM,” katanya.

No comments:

Post a Comment