Sunday, May 24, 2009

NASIONAL : AHAD 24 MEI 2009

Tuntutan pesara ditimbang
PEKAN 23 Mei – Berita baik untuk pesara kerajaan. Kerajaan bersediamemperhalusi empat lagi tuntutan golongan itu untuk menjaga kebajikanmereka.

Sikap pembangkang dibidas
KUALALUMPUR 23 Mei - Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) kesal dengan'kedegilan' pakatan pembangkang untuk menerima keputusan MahkamahRayuan yang menetapkan Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir sebagaiMenteri Besar Perak yang sah.


Penjenayah ditembak mati
JASIN23 Mei – Polis menembak mati seorang lelaki rakyat Indonesia selepasmemecah masuk sebuah rumah di kawasan ladang kelapa sawit di KampungJambatan Air Baruk, di sini awal pagi ini dan menjadikan empat beranaksebagai tebusan.


Erra perkenal Engku Aleesya
KUALALUMPUR 23 Mei – Setelah 54 hari melahirkan Engku Aleesya, pelakonpopular Erra Fazira dan suami, Engku Emran Engku Zainal Abidin akhirnyamemperkenalkan bayi sulung mereka pada majlis akikah dan cukur jambulyang diadakan di sini hari ini.

Sultan Kelantan stabil
KOTABHARU 23 Mei - Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra yang sedang dirawatdi Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) akan dipindahkan keHospital Mt. Elizabeth (HME), Singapura untuk rawatan lanjut.

Sokong usaha Filipina
DAMSYIK23 Mei - Malaysia memberikan sokongan terhadap usaha Filipinamemperoleh status pemerhati dalam Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)yang dianggotai oleh 57 negara.



'Satukan rakyat'
PEKAN: Pendekatan 1Malaysia bagi memperkukuhkan teras perpaduan rakyatberbilang kaum di negara ini bukan bermaksud kerajaan mengetepikanperuntukan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, kata DatukSeri Najib Razak.

Isteri, anak Rexy Mainaky cedera diragut
KUALALUMPUR: Isteri dan anak Rexy Mainaky, cedera akibat terjatuh dandiseret sejauh lima meter oleh dua peragut di depan mata ketuajurulatih beregu badminton kebangsaan itu di Cheras, dekat sini, malamkelmari





Hak rakyat terus terpelihara
PEKAN 23 Mei – Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan, konsep ‘SatuMalaysia’ tidak seharusnya disalahertikan kerana ia masih berlandaskankepada perlembagaan dengan memastikan hak-hak keistimewaan orang Melayuterus terpelihara.


Kebolehan pelajar matematik, sains NUS pikat hati Rosmah
SINGAPURA 23 Mei – Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansoryang melakukan lawatan ke Sekolah Tinggi Matematik dan Sains UniversitiNasional Singapura (NUS) tertarik dengan pengetahuan dan kebolehanpelajar sekolah itu dalam bidang sains serta matematik.


8,500 guru Kemas bakal miliki diploma
ALORSETAR 23 Mei - Sebanyak 8,500 guru tabika Jabatan Kemajuan Masyarakat(Kemas) bakal mempunyai kelayakan sehingga tahap diploma menjelang2013, kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd.Shafie Apdal.


Pelarian dipindah ke bekas kuarters TLDM
LABUAN23 Mei - Kerajaan akan menempatkan kesemua 2,576 pelarian yangberdaftar dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang hilangtempat tinggal dalam kebakaran pada 14 Mei lepas, ke bekas kuartersTentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Kiamsam di sini, kata MenteriPembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat AbdulJalil.

Pemandu teksi warga asing makin berleluasa
PULAUPINANG 23 Mei - Kerajaan akan membatalkan permit teksi yang disewakankepada pemandu warga asing memandangkan kegiatan itu sudah mencapaitahap serius.

Mohd. Zin presiden baru Alumni UiTM
SHAHALAM 23 Mei - Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Ir. Mohd. ZinMohamed dipilih sebagai presiden baru Persatuan Alumni UniversitiTeknologi Mara (UiTM).

2 beranak warga Thai rentung
KUANTAN23 Mei - Dua beranak warga Thailand rentung manakala seorang lagimelecur selepas rumah papan yang disewa mereka musnah dalam kebakarandi Kampung Simpang Pandan 1, Batu 8, Jalan Gambang, di sini hari ini.

Tingkatkan minat pelajar kepada bioteknologi
ATLANTA23 Mei - Malaysia mampu memajukan lagi sektor pertaniannya jika yakindengan penggunaan teknologi bioteknologi, kata ahli Panel PenasihatBioteknologi (IAP) negara, Dr. Aristides A.N. Patrinos.

Sesi sekolah seperti biasa
ALORSETAR 23 Mei - Sesi persekolahan bagi para pelajar yang tidak terkenajangkitan saluran pernafasan di Sekolah Model Khas, Bukit Jenun,Pendang akan diteruskan seperti biasa esok.

Tempahan Exora cecah 11,000 unit
JELI23 Mei - Jualan model pertama kenderaan pelbagai guna (MPV), ProtonExora mendapat sambutan yang amat memberangsangkan dengan tempahan yangditerima dalam tempoh sebulan mencecah 11,000 unit.

Bapa mertua Mukhriz meninggal
SEREMBAN 23 Mei - Bapa mertua kepada Timbalan Menteri PerdaganganAntarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Mahathir meninggal duniadi kediamannya di Taman Sri Antan di sini, petang ini.

Sri Lanka hargai bantuan Malaysia
COLOMBO23 Mei - Kerajaan Sri Lanka mengucapkan terima kasih kepada Malaysiakerana memberi bantuan kepada rakyatnya yang berlindung di kem pelariandi utara negara ini setelah melarikan diri dari kampung halaman masing-masing akibat perang.

Usah sokong resolusi
KUALALUMPUR 23 Mei - Malaysia tidak sepatutnya menyokong resolusi yangdibentangkan Sri Lanka pada Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB), agaranggotanya tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara itu, kataPresiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu.





Pupuk Malaysia-Singapura seperti pelihara orkid: Najib
SINGAPURA:Hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura boleh berkembang denganbaik jika ia dapat dipupuk dan dipelihara seperti menanam pokok orkid,kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Rosmah lawat sekolah khas di Singapura
SINGAPURA: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang melakukan lawatanke Sekolah Tinggi Matematik dan Sains Universiti Nasional Singapura(NUS) tertarik dengan pengetahuan dan kebolehan pelajar sekolah itudalam bidang Sains serta Matematik.

Erra muncul bersama Engku Aleesya
KUALALUMPUR: Model, penyanyi dan pelakon terkenal, Erra Fazira yang ditemanisuaminya, Engku Emran Engku Zainal Abidin, muncul buat kali pertamabersama puteri sulung, Engku Aleesya sempena majlis aqiqah dan cukurjambul bayi mereka di Restoran Puteri, Sungai Penchala, di sini,semalam.

Keadaan Sultan Kelantan stabil
KOTABHARU: Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan YahyaPetra, yang dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM),Kubang Kerian, bagi masalah jantung, kini stabil tetapi perlu menjalanirawatan lanjut di Hospital Mount Elizabeth, Singapura.

Bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP dianugerah Tokoh Wartawan
PETALINGJAYA: Bekas Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times Press (M)Berhad (NSTP), Tan Sri Abdullah Ahmad, adalah antara tiga tokoh yangdianugerahkan Tokoh Wartawan dan Penulis Melayu Malaysia olehPertubuhan Kebangsaan Wartawan dan Penulis Melayu Malaysia (PKWPMM),malam tadi, bagi menghargai peranan mereka dalam dunia kewartawanan dinegara ini.

Penumpang teksi maut dirempuh treler
TANGKAK:Seorang penumpang sebuah kereta sewa maut, manakala tiga lagi termasukpemandu kereta berkenaan cedera apabila kenderaan itu dirempuh sebuahtreler berhampiran simpang ke Jambatan Kedua, di Jalan Kesang, di sini,awal pagi semalam.

Air Ikan Haruan guna pendaftaran palsu
KUALALUMPUR: Produk 'Air Ikan Haruan' dari Malaysia yang disahkan pihakPenguasa Sains Kesihatan Singapura (HSA) mengandungi dexamethasone,sejenis ubat yang boleh memudaratkan kesihatan, sebenarnya tidak pernahmendapat kelulusan dan kebenaran Kementerian Kesihatan negara ini.

Duda balik umrah 10 hari nikah janda
PORTDICKSON: Doa seorang warga emas berusia 78 tahun di depan Jabal Rahmah,Makkah, supaya dipermudahkan jodohnya, termakbul apabila selamatdinikahkan, di sini semalam, hanya selepas 10 hari menunaikan umrah.

Lulusan UiTM diajak perkukuh ekonomi
SHAHALAM: Bekas graduan Universiti Teknologi Mara (UiTM) diminta membantukerajaan memperkukuhkan ekonomi negara dengan memberi fokus dalambidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), bioteknologi sertapengurusan yang dianggap kritikal.

Dua rentung angkara ubat nyamuk
KUANTAN: Dua beranak warga Thailand rentung, manakala seorang rakan merekamelecur separuh badan selepas rumah sewa di Simpang Pandan 1, Batu 8,Jalan Gambang, di sini hangus dalam kebakaran yang dipercayai berpuncadaripada ubat nyamuk, pagi semalam.

2 rakyat Amerika disah bebas H1N1
KUALALUMPUR: Dua warga Amerika Syarikat, yang menaiki pesawat Cathay PacificCX831, bersama seorang penumpang dari Hong Kong yang positif InfluenzaA (H1N1), disahkan bebas daripada virus itu dan dibenarkan keluar daritempat kuarantin.

Guru Kemas taraf diploma
ALORSETAR: Menjelang 2013, semua 8,500 guru Taman Bimbingan Kanak-kanak(Tabika) Kemas di seluruh negara akan mempunyai tahap kelulusan minimumdiploma, selaras usaha kerajaan memperkasakan pendidikan awal generasimuda.

No comments:

Post a Comment