Sunday, May 24, 2009

Jangan sertai perhimpunan - Polis

Jangan sertai perhimpunan - Polis

KUALA LUMPUR 23 Mei - Polis mengingatkan orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan haram bagi menyokong kumpulan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) di Kuil Sri Subramaniar, di Jalan Besar Batu Caves, Gombak, dekat sini esok.

Ini kerana perhimpunan itu tidak mendapat permit polis dan mana-mana individu yang menyertainya dianggap peserta perhimpunan haram dan boleh dikenakan tindakan.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah menegaskan, pihaknya tidak pernah mengeluarkan sebarang permit untuk tujuan mengadakan perhimpunan itu.

Katanya, dakwaan bahawa perhimpunan itu mendapat permit hanyalah provokasi dan propaganda pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab.

"Mesej itu tersebar menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang meminta orang ramai untuk berkumpul di Kuil Sri Subramaniar di Jalan Besar Gombak awal pagi esok," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, mengikut peruntukan Seksyen 27 Akta Polis 1967, sebarang perhimpunan yang diadakan tanpa permit polis adalah menyalahi undang-undang.

Oleh itu katanya, tindakan akan diambil mengikut Seksyen 141 kerana mengadakan perhimpunan haram dan 143 Kanun Keseksaan sebagai ahli perhimpunan haram.

Difahamkan, perhimpunan itu akan diadakan 10 pagi esok di kuil terbabit yang dianjurkan oleh para penyokong pertubuhan LTTE.

Abdul Rahim mengingatkan orang ramai supaya jangan menyalahgunakan tempat ibadat seperti kuil bagi menggerakkan agenda tersirat dan medan politik.

Katanya, tempat ibadat sewajarnya digunakan untuk aktiviti keagamaan dan kerohanian tanpa mencampur-aduk hal-hal yang boleh mencetuskan kerisauan orang awam dan menjejaskan keamanan.

"Saya bimbang pengaruh LTTE ini akan menjadi 'wabak' yang akan menjejaskan ketenteraman," katanya.

Pada 20 Mei lalu, kira-kira 100 penyokong LTTE berhimpun di hadapan bangunan OSK Investment di sini, bagi membantah tindakan kerajaan China yang didakwa membantu Sri Lanka dalam serangan ke atas kumpulan itu.

No comments:

Post a Comment