Tuesday, May 26, 2009

Tengku Faris Petra Pemangku Raja

Tengku Faris Petra Pemangku Raja

Oleh Wan Masarah W Embong
bhkb@bharian.com.my




Pelantikan sehingga Sultan Kelantan sembuh

KOTA BHARU: Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra dilantik sebagai Pemangku Raja sehingga Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra, yang kini gering sembuh.

Pelantikan Tengku Muhammad Faris Petra itu diputuskan oleh Majlis Perajaan Negeri mengikut Perenggan (b) Fasal (1) dan (3) Perkara 22A Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kelantan (bahagian kedua).

Perisytiharan pelantikan itu dibacakan Setiausaha Kerajaan Kelantan, Datuk Mohd Aiseri Alias, selepas Majlis Perajaan Negeri bermesyuarat di pejabatnya, jam 3 petang kelmarin.

Mohd Aiseri berkata, pelantikan Tengku Muhammad Faris Petra berkuat kuasa kelmarin sehinggalah Tuanku Ismail Petra sembuh.

"Hendaklah ada satu Pangkuan Raja di dalam negeri apabila Al-Sultan gering dan tidak boleh menjalankan hal ehwal negeri. Majlis Perajaan Negeri hendaklah melantik seorang Pemangku Raja atau satu Majlis Pangkuan Raja," kata Perisytiharan Kerajaan Kelantan itu yang diedarkan kepada media di sini, semalam.

Tengku Muhammad Faris Petra adalah putera sulung daripada empat beradik kepada Sultan Ismail Petra dan Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

Sultan Kelantan dimasukkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian pada 14 Mei lalu selepas baginda mengadu masalah pernafasan.

Pemeriksaan pakar perubatan mendapati baginda mengalami sakit jantung sebelum dirawat oleh sepasukan pakar dari HUSM, Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII), Institut Jantung Negara (IJN) Kuala Lumpur dan Hospital Mount Elizabeth, Singapura

No comments:

Post a Comment