Tuesday, May 26, 2009

'Demonstrasi babit isu di Sri Lanka tak relevan'

'Demonstrasi babit isu di Sri Lanka tak relevan'

Oleh Nik Sukry Ramli
niksukry@bharian.com.my

KDN digesa bertindak tegas elak perhimpunan haram

KUALA LUMPUR: Pelbagai pihak menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan tegas terhadap penganjur perhimpunan haram dan sebarang usaha campur tangan pihak tempatan dalam isu membabitkan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) dengan Kerajaan Sri Lanka.

Presiden Gabungan Persatuan India Malaysia, P Mukuntha, berkata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mempunyai hak untuk membuat keputusan dan mencari penyelesaian terbaik krisis di negara berkenaan dan tindakan pihak tertentu mengadakan demonstrasi jalanan tidak relevan sama sekali.

"Apa yang berlaku di sana (Sri Lanka) adalah krisis dalaman negara itu. Jadi, PBB paling sesuai mencari jalan keluar krisis kemanusiaan di sana. Mereka mempunyai mekanisme yang diketahui berkemampuan untuk menilai apa yang berlaku di negara berkenaan.

"Tidak ada guna jika kita di sini mengadakan pelbagai siri demonstrasi jalanan sehingga menjadi acara mingguan sedangkan suara itu boleh disalurkan oleh pemimpin kita pada persidangan PBB. Ini semua hanya motif mahu cari publisiti dan nama," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau mengulas mengenai kira 2,000 penduduk berkumpul di Kuil Sri Subramaniar, Batu Caves bagi membantah tindakan Sri Lanka membunuh masyarakat Tamil di negara itu dalam krisis bersenjata dengan LTTE.

Perhimpunan sebagai tanda sokongan kepada perjuangan LTTE itu turut dihadiri Timbalan Menteri Kementerian Wilayah Persekutuan, Datuk M Saravanan; Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam; Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago; Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa; Ahli Parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran; Ahli Parlimen Padang Serai, N Gobalakrishnan dan Ahli Parlimen Teluk Intan, M Manogaran.

Krisis berdarah menyebabkan lebih 100,000 penduduk terkorban sejak tiga dekad itu berakhir hujung minggu lalu selepas tentera kerajaan mendakwa berjaya membunuh pemimpin tertinggi LTTE, Vellupillai Prabakharan selepas pertempuran hebat di daerah Mullaittivu.

Sementara itu, Ketua Umum Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar, berkata KDN perlu bertegas bagi mengelak kumpulan tertentu yang kononnya mahu menjadi juara dalam memperjuangkan nasib golongan tertentu tidak sampai menggugat ketenteraman.

Katanya, perhimpunan yang semakin kerap diadakan sejak akhir-akhir ini dibimbangi banyak dipengaruhi anasir luar dan budaya politik jalanan seperti itu tidak boleh dibiarkan.

"Perhimpunan haram seperti ini akan mengganggu tumpuan kerajaan memakmurkan ekonomi kepada rakyat. Tidak kiralah apa tujuan perhimpunan itu diadakan, namun jelas sekali perkara seperti ini perlukan ketegasan pihak berkuasa.

"Jangan bagi muka sangat, risau ia akan jadi budaya rakyat negara ini, asal ada benda tidak puas hati turun ke jalan raya dan buat demonstrasi. Penganjur perhimpunan seperti ini sepatutnya ditahan di bawah Akta Hasutan sebagai pengajaran," katanya.

No comments:

Post a Comment