Friday, May 22, 2009

NASIONAL : JUMAAT 22 MEI 2009

NASIONAL : JUMAAT 22 MEI 2009


Tambak Johor diroboh?
SINGAPURA 21 Mei – Akhirnya, Tambak Johor akan dirobohkan bagi memberi laluan kepada jambatan baru apabila diperlukan.

Image
PILU SEORANG BAPA, SUAMI
Suasana sedih menyelubungi Tanah Perkuburan Islam Jalan Bendahara,Ipoh, semalam, apabila mangsa pembunuhan kejam, Wah Yah Matzi, 42, dananak lelakinya berusia lima tahun, Ermin Denish dikebumikan dalam satuliang lahad.

Guru diploma dapat durian runtuh
KUALA LUMPUR 21 Mei – Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma(PPPLD) berpeluang menikmati skim perkhidmatan lebih baik apabilakerajaan mengumumkan kenaikan pangkat dan pertambahan kuota GuruCemerlang sehingga 1,486 bagi pelbagai gred berkuat kuasa serta merta.

Image
Atasi masalah legasi yang sukar
SINGAPURA21 Mei - Sambil mengakui terdapat masalah-masalah 'legasi' dalamhubungan Malaysia dan Singapura, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib TunRazak yakin kedua-dua negara bersedia menyusun semula kerjasama baru kearah memantapkan lagi hubungan dua hala tersebut.

H1N1: Rakyat diminta waspada
JOHORBAHRU 21 Mei - Walaupun negara ini diisytihar bebas daripada wabakselesema babi atau influenza A (H1N1) namun rakyat dan agensi kerajaanterbabit perlu terus berwaspada, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.





Bincang isu jambatan
JOHORBAHRU: Datuk Seri Najib Razak akan membincangkan semula cadanganpembinaan jambatan baru menggantikan Tambak Johor yang berusia 85tahun, dalam pertemuan dengan rakan sejawatnya, Lee Hsien Loong,sempena lawatan kerja dua hari ke republik itu.

SPRM akan panggil Mat Iraq
MEMBAKUT:Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan memanggil KetuaDewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi bagi memberi keteranganberhubung dakwaan wujud unsur rasuah dalam pemilihan parti itu






Image
FDI ke Iskandar Malaysia tidak terjejas - Najib
JOHOR BAHRU 21 Mei - Pelaburan langsung asing (FDI) ke IskandarMalaysia dijangka tidak terjejas walaupun dunia mengalami kemelesetanekonomi, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kaji hadkan ambil subjek SPM - TPM
PUTRAJAYA21 Mei - Kecenderungan pelajar-pelajar pintar yang sanggup mengambilsehingga 20 mata pelajaran dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) mungkin akan berakhir.

Image
Institut Pendidikan Guru diwujud
KUALA LUMPUR 21 Mei - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri MuhyiddinYassin berkata, kerajaan akan mewujudkan sebuah Institut PendidikanGuru (IPG) yang khusus melatih jurulatih dan pegawai teknik sukan dikalangan guru.

Kerajaan belum berhasrat wujud Satu Sekolah Untuk Semua
KUALA LUMPUR 21 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan belumbercadang mewujudkan Satu Sekolah Untuk Semua kerana Dasar PelajaranKebangsaan sedia ada yang diguna pakai sekarang telah lengkap.

Malaysia masih ada kelemahan
ATLANTA 21 Mei - Malaysia memiliki semua syarat penting untuk munculsebagai pusat penyelidikan dan komersial bioteknologi penting di rantauini, kata ahli Panel Penasihat Bioteknologi Antarabangsa (Bio-IAP)negara, Alexandre F. Jetzer.

Berhenti bersikap negatif
KUALALUMPUR 21 Mei - Pergerakan Wanita Barisan Nasional (BN) mengingatkanrakyat supaya tidak bersikap negatif terhadap negara sendiri keranakeadaan Malaysia lebih baik berbanding negara lain.

Agihan subsidi dan insentif dikaji semula
KOTABHARU 21 Mei - Kerajaan akan mengkaji semula kaedah pengagihan subsididan insentif yang disalurkan kepada rakyat supaya bantuan tersebutbenar-benar sampai kepada golongan sasaran.

Wabak 'serang' hemisfera selatan
PUTRAJAYA21 Mei - Semua pihak perlu berada dalam keadaan berjaga-jaga keranamusim sejuk di hemisfera selatan mungkin menyebabkan virus selesemababi influenza A (H1N1) merebak dengan cepat.

Image
Setahun Winnie 'menipu' anak kerana rawatan jantung
KUALA LUMPUR 21 Mei - Sejak setahun lalu, penerima jantung mekanikal,Chen Winnie, 23, terpaksa 'menipu' anaknya dengan memberitahu dia pergibekerja dan mencari rezeki untuk keluarga di ibu kota.

Image
Mummy masak banyak lauk – Anak mangsa
IPOH 21 Mei – ‘‘Pagi semalam, saya hairan lihat mummy masak banyak laukuntuk hidangan tengah hari sedangkan waktu makan masih lambat.

EU jalin hubungan rapat dengan Malaysia
KUALA LUMPUR 21 Mei - Malaysia dan Kesatuan Eropah (EU) telah berjayamenjalinkan hubungan yang lebih baik selama ini dengan kerjasama diantara kedua-duanya hampir tidak berhadapan dengan sebarang masalah.

Pertubuhan bekas perajurit selar pihak simpati dengan Chin Peng
KUALA LUMPUR 21 Mei - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO)menentang keras hasrat pihak tertentu di negara ini yang mahu kerajaanmembenarkan bekas pemimpin komunis, Chin Peng kembali ke tanah air.

Perluaskan sistem pendinginan alam sekitar
JOHORBAHRU 21 Mei - Sistem lingkaran pendinginan berpusat yang berkonsepteknologi hijau perlu diperluaskan bagi menjaga alam sekitar denganlebih berkesan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mara dijamin terus bantu bumiputera
KUALA LUMPUR 21 Mei - Peranan Majlis Amanah Rakyat (Mara) untukmembantu golongan bumiputera dalam pendidikan dan perniagaan tidak akanberkurangan walaupun setelah diletakkan di bawah Kementerian KemajuanLuar Bandar dan Wilayah (KKLW).

Cadangan akta baru dikaji semula
SHAH ALAM 21 Mei - Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaanakan mengkaji semula cadangan untuk mewujudkan Akta MultimediaTandatanganan bagi menangani masalah penyebaran maklumat palsu sertamenyalahi undang-undang yang disiarkan melalui media dan komunikasiInternet.

Image
Lori terhumban, 4 beranak nyaris maut
SUNGAI BULOH 21 Mei - Empat beranak nyaris maut apabila sebuah loritiga tan membawa muatan roti terbabas dan terhumban sehingga hampirmengenai rumah mereka di Kampung Bunga Raya, Kuang, di sini hari ini.

Tindakan Majlis Peguam tidak kena tempat
PUTRAJAYA21 Mei - Tindakan Majlis Peguam memberi arahan kepada Suruhanjaya HakAsasi Manusia Malaysia (Suhakam) dengan memberitahu apa yang harusdibuat atau apa yang tidak perlu dibuat dalam melaksanakan tugas dantanggungjawab mereka, tidak kena tempatnya, kata Timbalan PerdanaMenteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Pemulihan penagih dikaji
IPOH21 Mei - Kementerian Dalam Negeri bercadang mengkaji semula aspekpenambahbaikan dalam sistem pemulihan kepada penagih dadah bagimembolehkan mereka diterima masyarakat.

Guru perlu bina negara bangsa berteraskan perpaduan- Sultan Kedah
ALOR SETAR 21 Mei - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shahbertitah, golongan guru dan pemimpin negara perlu memikirkan mengenaipembinaan negara bangsa yang berteraskan perpaduan yang mendalam.

Pengalaman Murugaya tumpaskan peragut
KUALA LUMPUR 21 Mei - "Saya tidak berfikir panjang, apabila nampak duapelancong itu diragut di depan mata, saya terus rempuh motosikalperagut itu untuk menangkapnya.

Sumbang fikiran kepada PIBG
TEMERLOH21 Mei - Golongan ibu bapa yang mempunyai kepakaran dalam bidangtertentu diminta menyumbangkan tenaga dan idea bagi membantu PersatuanIbu Bapa dan Guru (PIBG) meningkatkan aktiviti kokurikulum pelajar.

Kuota ASM, ASW 2020 bumiputera akan dibuka
KUCHING21 Mei – Unit dana Amanah Saham Malaysia (ASM) dan Amanah Saham Wawasan(ASW) 2020 milik Bumiputera yang tidak habis dijual semasa Minggu SahamAmanah Malaysia 2009 (MSAM) April lalu akan akan dibuka kepada semuakaum.

Tiada larangan pengeluaran visa umrah
KUALA LUMPUR 21 Mei - Umat Islam di negara ini yang berhajat menunaikanumrah dalam masa terdekat tidak perlu bimbang terhadap khabar anginyang mendakwa Kerajaan Arab Saudi telah menghentikan sementarapengeluaran visa umrah.





‘Star Rating’ tingkat tahap prestasi PBT
PROJEKperumahan bermasalah sering menjadi isu kerana situasi ini akanmembebankan pembeli yang bukan saja terpaksa menanggung beban kewangandengan pihak bank malah dibelenggu rasa kecewa kerana tidak dapatmendiami rumah diimpikan.

Murid maut dilanggar kereta, bas
MACHANG:Seorang murid Tahun Satu yang meminati permainan komputer, maut akibatdilanggar sebuah kereta sebelum tercampak dan dilanggar pula sebuah basekspres, ketika melintas pulang dari sebuah kafe siber di hadapan rumahkeluarganya di pinggir bandar ini, petang kelmarin.

Urusan JPN terhenti akibat paip pecah
KUANTAN:Lantai pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) negeri, di KompleksKementerian Dalam Negeri di Bandar Indera Mahkota, di sini digenangiair sehingga paras buku lali manakala beberapa kepingan siling runtuhselepas saluran paip utama di tingkat satu pecah, kira-kira jam 10 pagisemalam.

4 beradik hidap penyakit misteri
JERTIH:Ungkapan kasihan saja tidak memadai untuk meringankan beban ditanggungkeluarga empat beradik yang hanya mampu terlantar di pembaringan keranamenghidap penyakit misteri sejak lebih lapan tahun lalu.

Konstabel maut langgar lori kayu
SEREMBAN:Seorang polis maut di Kilometer 245 Lebuh Raya Utara-Selatan, pagisemalam, ketika dalam perjalanan dari Tampin ke Kuala Lumpur untukmenaiki bas ekspres pulang ke kampungnya di Pasir Mas, Kelantan.

Bangunan hijau jimat tenaga
KUALALUMPUR: Bangunan kerajaan sama ada baru atau sedia ada digalakmengutamakan ciri dan reka bentuk bangunan hijau atau green buildingbagi menjimatkan kos operasi sekali gus mengurangkan perbelanjaan untukkerja penyelenggaraan sehingga 60 peratus.

Mas Selamat guna longkang lari penjara
KUALALUMPUR: Pemimpin Jemaah Islamiah (JI) Singapura, Mas Selamat Kastariyang ditangkap, di Johor baru-baru ini, dipercayai menggunakan longkangsebagai laluan utama pergerakannya selepas melarikan diri dari pusattahanan bagi mengelak dikesan pihak berkuasa republik itu lebih setahunlalu.

RM11j terlalu besar untuk satu van
KUALALUMPUR: Polis mempertikaikan tindakan syarikat keselamatan membawa duitdalam jumlah yang besar hingga menyebabkan RM8.24 juta dirompak Isninlalu, tanpa menggunakan kelengkapan yang sepatutnya

KDN minta polis tingkat pemantauan
IPOH:Kementerian Dalam Negeri (KDN) meminta polis meningkatkan pemantauan dikawasan berisiko tinggi berlaku jenayah terutama di bank dan lokasiMesin Juruwang Automatik (ATM) bagi mencegah jenayah ragut dan samun.

Juadah terakhir jadi kenangan
IPOH:“Ibu jarang masak namun pada hari kejadian dia bangun awal pagi untukmenyediakan empat jenis masakan untuk juadah kami sekeluarga dankakitangan salun,” kata anak sulung pemilik salun, Wah Yah Mat Zi, 42,yang dibunuh kejam seorang perompak di rumahnya di Taman Pinji Seni disini, petang kelmarin.

25 pelatih PLKN masih dirawat
KUALALUMPUR: Seramai 25 pelatih Kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN)Setia Ikhlas, Semenyih, Selangor masih menerima rawatan kerana disyakimengalami "Influenza-like Illness" sehingga jam 8 pagi semalam,berbanding 30 pelatih kelmarin.

Penuntut luar negara diminta usah pulang cuti
PUTRAJAYA:Penuntut Malaysia di luar negara khususnya negara yang merekodkan kesInfluenza A (H1N1) yang ingin bercuti di tanah air pada cuti musimpanas diminta menangguhkan hasrat itu jika demam, selesema dan batuk.

Saringan kesan H1N1 diteruskan
NUSAJAYA:Kerajaan akan terus mengambil sikap berwaspada dengan menjalankansaringan bagi memeriksa pembawa virus Influenza A (H1N1) di setiappintu masuk negara walaupun Malaysia sudah diisytiharkan bebas daripadapenularan wabak berkenaan di kalangan rakyat tempatan, kelmarin.

Tambahan 1,486 jawatan guru cemerlang lulus
KUALALUMPUR: Kerajaan meluluskan tambahan 1,486 kuota jawatan guru cemerlangbagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPLD) di seluruhnegara berkuat kuasa serta-merta, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Syor had jumlah subjek boleh diambil calon SPM
PUTRAJAYA:Kementerian Pelajaran mungkin mengehadkan jumlah mata pelajaran yangboleh diduduki calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di sekolahberasrama penuh dan bukan berasrama supaya seimbang sama antara satusama lain, sekali gus memberi peluang adil untuk biasiswa kerajaan.

Iskandar Malaysia tak terjejas
NUSAJAYA:Datuk Seri Najib Razak yakin Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke IskandarMalaysia tidak terjejas dengan kesan kemelesetan ekonomi global semasa.

‘Usah isu, legasi jejas hubungan’
DATUKSeri Najib Razak berkata, Malaysia dan Singapura tidak harus membiarkansebarang isu rumit atau legasi merencatkan kerjasama antara kedua-duanegara dalam pelbagai bidang, demi kepentingan dan masa depan bersama.

No comments:

Post a Comment