Saturday, May 23, 2009

NASIONAL : SABTU 23 MEI 2009

NASIONAL : SABTU 23 MEI 2009


Image
Zambry kekal Menteri Besar Perak
PUTRAJAYA 22 Mei - Mahkamah Rayuan hari ini mengisytiharkan Datuk SeriDr. Zambry Abd. Kadir kekal sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Image
Singapura sedia timbang
SINGAPURA22 Mei - Kerajaan Singapura kekal berkeras tidak mahu Tambak Johordirobohkan kerana ia tidak melihat sebarang justifikasi merobohkannyadan kos membina jambatan baru di situ melibatkan perbelanjaan yangterlalu besar.

PPSMI: Gagasan Veteran jumpa TPM
PUTRAJAYA 22 Mei - Gagasan Veteran Malaysia hari ini mengadakanpertemuan dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai dasar Pengajaran danPembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dipejabat Timbalan Perdana Menteri di sini.

Setuju selesai isu legasi - Najib
SINGAPURA 22 Mei - Malaysia dan Singapura bersetuju isu-isu legasiantara kedua-dua negara diselesaikan dengan mengambil kira semangatmenang-menang agar isu-isu tersebut tidak lagi menghambat kemajuanhubungan dua hala, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

'Hormati keputusan'
SLIM RIVER 22 Mei - Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir melahirkan rasasyukur dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan beliausebagai Menteri Besar Perak yang sah dan berharap pakatan pembangkangturut menghormati keputusan proses perundangan yang sedang berjalanitu.






Zambry kekal MB
PUTRAJAYA:Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir kekal sebagai Menteri Besar Perakapabila Mahkamah Rayuan semalam membenarkan rayuannya bagi mengetepikankeputusan Mahkamah Tinggi 11 Mei lalu yang mengisytiharkan Datuk SeriMohammad Nizar Jamaluddin pemegang sah jawatan itu.

SPR bincang DUN Manik Urai Khamis
KUALALUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bermesyuarat Khamis iniuntuk menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian bagi pilihan rayakecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manik Urai, Kelantan, yang kosongberikutan kematian penyandangnya, Ismail Yaacob, semalam.





Tambak Johor perlu diganti untuk atasi kesesakan
KUALA LUMPUR 22 Mei - Tambak Johor tetap perlu diganti dengan sebuahjambatan baru bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas di kedua-dua haladi antara Johor Bahru dan Singapura.

Singapura dibenar buka pejabat konsul di Johor Bahru
SINGAPURA 22 Mei - Malaysia bersetuju membenarkan Singapura membukapejabat konsul di Johor Bahru sebagai satu langkah praktikal ke arahmeningkatkan lagi hubungan dan interaksi kedua-dua negara.

Segera bina jambatan baru - Rakyat
JOHOR BAHRU 22 Mei - Rakyat negeri ini mengalu-alukan hasrat kerajaanuntuk membina sebuah jambatan baru bagi menghubungkan Johor denganSingapura.

Pemantauan H1N1 diteruskan
KOTABHARU 22 Mei - Walaupun Malaysia diisytihar bebas daripada wabakselesema babi atau influenza A (H1N1) namun kerajaan meneruskanpemantauan di seluruh negara.

Image
Keperluan pegawai kerja sosial diberi perhatian
JOHORBAHRU 22 Mei - Kementerian Kesihatan akan berusaha memenuhi segalakeperluan pegawai kerja sosial perubatan agar perkhidmatan yang diberiberjalan lancar.

Askar Australia dikuarantin
PULAUPINANG 22 Mei – Seorang askar rakyat asing hari ini diletakkan di bawahpengawasan di wad pengasingan Hospital Pulau Pinang (HPP) setelahmenunjukkan tanda-tanda dijangkiti selesema babi atau influenza A(H1N1).

Jangkitan saluran pernafasan dikesan
KUALALUMPUR 22 Mei - Satu kejadian jangkitan saluran pernafasan dikesan diSekolah Modal Khas di Bukit Jerlun, Pendang, Kedah sejak kelmarin.

Bapa kesal doktor gagal rawat anaknya
LUMUT22 Mei - Seorang anggota tentera di sini kesal dengan sikap seorangdoktor pakar di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh keranadidakwa gagal memberikan rawatan sewajarnya kepada anaknya yangmenderita penyakit kembung perut pada 30 Mac lalu.

4 kematian demam denggi
KUALALUMPUR 22 Mei – Sebanyak 912 kes demam denggi dengan empat kematiandilaporkan di seluruh negara bagi tempoh 10 hingga 16 Mei lalu.

PBPM bantah bawa pulang Chin Peng
KUALALUMPUR 22 Mei - Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM) membantah sarananPengerusi Gerakan Pulau Pinang, Datuk Dr. Teng Hock Nan supaya kerajaanmembenarkan bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng pulangke Malaysia.

Guna KBSM tarik rakyat
TEMERLOH22 Mei - Ahli-ahli dan pemimpin UMNO perlu mengamalkan konsep Kenduri,Bersalin, Sakit dan Mati (KBSM) bagi menarik semula sokongan rakyatkepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya akan datang.

Image
Peminjam Mara membimbangkan
PULAUPINANG 22 Mei - Jumlah peminjam dengan Majlis Amanah Rakyat (Mara) yanggagal melunaskan pinjaman kini berada pada tahap membimbangkan.

Jangan khianati bangsa - BBPM
KUALALUMPUR 22 Mei - Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM) menyifatkanmana-mana graduan atau usahawan yang tidak membayar balik pinjamanMajlis Amanah Rakyat (Mara) sebagai mengkhianati bangsa sendiri.

Malaysia ambil alih teknologi proses herba
ATLANTA22 Mei - Ramai yang tidak sedar, di sebalik keghairahan menggunakanproduk-produk herba dalam pasaran tempatan, banyak daripadanya yangberbahaya kepada kesihatan malah boleh mengancam nyawa.

Image
Pelabur China berminat di Perak
IPOH22 Mei - Sekumpulan pelabur dari Wenchou, China yang meninjau peluangperniagaan di sini menyatakan minat mereka untuk melabur selain membawamasuk rakan-rakan pelabur dalam pelbagai bidang ke negeri ini.

Formula Future mahu pertahan kejuaraan
KUALA LUMPUR 22 Mei - Pasukan Formula Future negara akan cubamempertahankan kejuaraannya pada kejohanan Formula Future Dunia diRusia pada tahun ini.

Semuanya sudah selesai - Mat Iraq
KOTA BHARU 22 Mei - Semuanya sudah selesai. Itu reaksi Ketua DewanUlama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi (gambar) ketika ditanya mengenaidakwaan rasuah politik dalam parti itu sehingga menyebabkan beliau akandipanggil memberi keterangan oleh Suruhanjaya Pencegahan RasuahMalaysia (SPRM).

Azalina lega, bersyukur bebas kes rasuah
JOHOR BAHRU 22 Mei - Bekas Menteri Pelancongan, Datuk Seri AzalinaOthman Said lega bersyukur selepas disahkan tidak terlibat denganrasuah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Harga 102 barang diseragam
SANDAKAN22 Mei - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna(KPDNHEP) akan menyeragamkan harga 102 jenis barang termasuk limabarang kawalan di seluruh negara.

Penderitaan remaja dapat perhatian Pemuda UMNO
JOHORBAHRU 22 Mei – Penderitaan Mohd. Saad Zainuddin, 15, yang lumpuh danmenderita luka kronik sejak tahun lalu mendapat perhatian Pemuda UMNOMalaysia.

Insentif tarik doktor swasta dikaji
KOTABHARU 22 Mei – Kementerian Kesihatan sedang mengkaji satu insentifpakej bagi menarik doktor swasta dan golongan pakar di negara inibekerja dengan kerajaan.

Hadkan jumlah mata pelajaran disokong
KUALALUMPUR 22 Mei - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyokong usahaKementerian Pelajaran untuk mengehadkan jumlah mata pelajaran yangboleh diambil oleh pelajar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM).

2 maut kereta bertembung MPV
KUANTAN22 Mei - Dua pemandu maut manakala sembilan lagi cedera apabila sebuahkereta bertembung dengan sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) diKilometer 151.2, Jalan Kuantan-Segamat, semalam.

Image
Adlin, Emelda sah suami isteri
IPOH22 Mei - Pengacara dan penggiat teater, Adlin Aman Ramli, 36, selamatdiijabkabulkan dengan pelakon, Emelda Rosmila Abdul Hamid, 29, diMasjid An-Nur, Batu 8, Chemor di sini hari ini dengan hanya sekalilafaz.





Dua pemandu maut, 9 cedera
KUANTAN:Dua pemandu terbunuh, manakala sembilan cedera ringan apabila kenderaanToyota Unser dan Perodua MyVi yang mereka naiki bertembung di Kilometer151, Jalan Kuantan-Segamat, berhampiran Felda Selancar, dekat MuadzamShah, Rompin, pagi kelmarin.

‘Percepat hukuman samseng jalanan’
KOTAKINABALU: Pergerakan Puteri Umno menegaskan sudah tiba masanya pihakberkuasa mempercepatkan pelaksanaan cadangan mengenakan hukuman lebihkeras ke atas samseng jalanan atau mat rempit di negara ini.

Malaysia selamatkan 123 daripada diperdagang
KUALALUMPUR: Seramai 123 orang berjaya diselamatkan daripada cengkamanpenjenayah yang memperdagangkan manusia sejak Akta Anti PemerdaganganOrang 2007 dikuatkuasakan Februari tahun lalu.

Konsep 1Malaysia ilham Tun Razak
KUALALUMPUR: Konsep 1Malaysia hasil ilham Datuk Seri Najib Razak adalahkesinambungan kepada wawasan arwah ayahnya, Allahyarham Tun Abdul RazakHussein yang juga Perdana Menteri kedua negara, kata tokoh akademik,Tan Sri Arshad Ayub.

Mangsa pertama dibenar pulang
KUALALUMPUR: Mangsa pertama yang dijangkiti virus Influenza A (H1N1) dinegara ini yang dikuarantin di Hospital Sungai Buloh di sini, sejak 15Mei lalu, disahkan sihat dan dibenarkan keluar dari hospital itu,semalam.

53 pelajar demam kena kuarantin
KUALALUMPUR: Seramai 53 pelajar Sekolah Model Khas, Bukit Jenun, Pendang,Kedah berusia antara 12 tahun dan 16 tahun dimasukkan ke wad HospitalAlor Setar (HAS) dan Hospital Sultanah Bahiyah, awal minggu ini akibatjangkitan saluran pernafasan.

KDN nafi tidak pantau syarikat keselamatan
KUALALUMPUR: Kementerian Dalam Negeri (KDN) menafikan gagal menguatkuasakanperaturan dan pemantauan van keselamatan sehingga berlaku rompakan yangmembabitkan RM8 juta baru-baru ini.

Adlin, Emelda diijab kabul
IPOH:Dengan hanya sekali lafaz, pelakon dan pengacara Adlin Aman Ramlie, 37,dan pelakon, Emelda Rosmila, 29, sah suami isteri pada majlis akadnikah di Masjid An Nur Kampung Melayu Batu 8, Ulu Kinta selepas solatAsar, petang semalam.

Komited selesai ‘isu legasi’
KUALALUMPUR dan Singapura semalam menyatakan komitmen untuk berusahamenyelesaikan ‘isu legasi' yang tertunggak lebih 18 tahun danmengintegrasikan ‘points of agreement’ (POA) mengenainya bagimemastikan ia tidak menghalang atau merencatkan kerjasama kedua-duanegara.

‘Setuju mudah pergerakan rakyat’
MALAYSIAdan Singapura bersetuju menjalankan kajian bagi pembinaan jambatan barudi timur Johor untuk mewujudkan laluan penghubung ketiga antarakedua-dua negara, bagi memudah dan meningkatkan lagi pergerakan rakyatserta kerjasama dua hala.

No comments:

Post a Comment