Saturday, May 23, 2009

Hadkan jumlah mata pelajaran disokong

Hadkan jumlah mata pelajaran disokong

KUALA LUMPUR 22 Mei - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyokong usaha Kementerian Pelajaran untuk mengehadkan jumlah mata pelajaran yang boleh diambil oleh pelajar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Mohamad Ali Hassan berkata, langkah tersebut bukan sahaja dapat menyelaras kriteria pemilihan pelajar bagi mendapatkan biasiswa tetapi berupaya melahirkan pelajar yang mempunyai kepintaran secara menyeluruh.

"Saya amat bersetuju dengan langkah kementerian untuk mengehadkan kerana kita tidak mahu pelajar yang 'diangkat' sebagai generasi pintar ini sebenarnya bergantung kepada buku semata-mata tetapi lemah dalam aspek lain secara keseluruhan.

"Modal insan yang ingin dilahirkan menerusi sistem pendidikan negara perlu mempunyai kemahiran menyeluruh dan bukannya hanya sekadar berlumba untuk menjadi mengejar rekod (jumlah A) semata-mata," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mohamad Ali mengulas hasrat Kementerian Pelajaran mengkaji dasar sedia ada untuk tidak membenarkan lagi para pelajar mengambil sehingga 20 mata pelajaran dalam SPM.

Semalam Menterinya, Tan Sri Muhyiddin Yasin berkata, amalan membenarkan seseorang calon SPM mengambil sehingga 20 mata pelajaran menyebabkan timbul masalah termasuk membabitkan pemilihan bagi mendapatkan biasiswa kerajaan.

Mengulas lanjut, Mohamad Ali berkata, had siling yang paling sesuai untuk kementerian mengehadkan jumlah mata pelajaran yang boleh diambil pelajar ialah antara 10 hingga 12 subjek.

Menurut beliau, sistem kebebasan yang dipraktikkan sekarang menyebabkan ramai pelajar tertekan kerana terlalu banyak masa dihabiskan untuk mengulang kaji sehingga mengabaikan aspek kerohanian dan sahsiah diri.

"Pelajar yang mengambil jumlah mata pelajaran yang terlalu banyak gagal menikmati keseronokan semasa proses pembelajaran dan lebih teruk mata pelajaran yang diambil itu tidak mempunyai nilai strategik untuk masa depan.

"Jadi apa guna walaupun mungkin mereka gah berjaya mencipta sehingga 20 A1 sedangkan hanya mata pelajaran tertentu sahaja yang diambil kira untuk kemasukan ke universiti," jelasnya.

Berhubung masalah biasiswa, Mohamad Ali menjelaskan, jumlah A antara elemen yang dinilai bagi seseorang pelajar memperoleh biasiswa.

Tegasnya, adalah sesuatu yang tidak adil kerana pelajar sekolah asrama penuh dihadkan jumlah mata pelajaran yang boleh diambil walaupun mereka mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang.

Sedangkan jelas beliau lagi, rata-rata pelajar yang bersekolah di sekolah asrama penuh adalah golongan pelajar yang lahir daripada keluarga miskin.

Sementara itu, Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng turut menyifatkan langkah Kementerian Pelajaran itu sebagai tepat.

Katanya, apa yang penting ialah kualiti pelajar dan bukannya terlalu ghairah mencipta kuantiti bilangan A seolah-olah wujud pertandingan untuk memahat nama secara tidak langsung antara pelajar dan sekolah.

Yim Pheng menambah, kecenderungan untuk mengejar jumlah A menyebabkan timbul masalah seperti kesuntukan masa selain kekurangan kepakaran di kalangan guru.

Keadaan itu, menurutnya, menyebabkan pelajar terpaksa belajar di luar secara berbayar dan ia menelan kos yang banyak.

No comments:

Post a Comment