Saturday, May 16, 2009

NASIONAL : SABTU 16 MEI 2009

NASIONAL : SABTU 16 MEI 2009


Image
Kes pertama H1N1
PUTRAJAYA 15 Mei – Kementerian Kesihatan hari ini mengesahkan seorangpelajar menjadi penghidap pertama virus influenza A (H1N1) di negaraini.

Image
PM: Semai Konsep 1Belia 1Malaysia
MELAKA15 Mei – Konsep 1Belia 1Malaysia perlu diterapkan dalam pergerakanbelia di negara ini bagi memastikan mereka menjadi pewaris untukmemupuk dan menyuburkan perpaduan nasional.

CUEPACS mahu 33,000 guru KAFA diserap
REMBAU 15 Mei - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam PerkhidmatanAwam (CUEPACS) meminta kerajaan menyerap lebih 33,000 guru KelasAl-Quran dan Fardu Ain (KAFA) di seluruh negara ke jawatan tetap supayakebajikan mereka lebih terbela.

Sultan Perak bukan punca kemelut politik - Najib
MANADO, Sulawesi Utara 15 Mei - Sultan Perak, Sultan Azlan Shah tidakharus dipersalahkan berhubung krisis politik di Perak dan baginda jugabukan punca kemelut politik di negeri itu.





Mangsa pertama H1N1
PUTRAJAYA:Malaysia semalam mencatat kes pertama Influenza A (H1N1) selepasseorang pelajar lelaki berusia 21 tahun yang baru dua hari pulang dariAmerika Syarikat, disahkan dijangkiti virus itu.

Kos tunai haji naik kepada RM9,980
KUALALUMPUR: Bayaran menunaikan haji tahun ini meningkat RM1,007 kepadaRM9,980, kenaikan pertama sejak 2002, berikutan peningkatan kospenginapan dan penerbangan.





Image
Ekspedisi maritim Jun ini
MANADO, Sulawesi Utara 15 Mei - Malaysia akan melancarkan ekspedisimaritim secara saintifik di perairannya yang meliputi kawasan maritimInisiatif Segi Tiga Terumbu Karang (CTI) melibatkan enam negara dirantau ini.

'Saya sedia jumpa pakatan pembangkang'
MANADO, Sulawesi Utara 15 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata,beliau bersedia mengadakan pertemuan dengan pemimpin pakatanpembangkang bagi membincangkan kemelut politik negeri Perak

PM ziarah Makam Sultan Hasanuddin
MANADO, Sulawesi Utara 15 Mei - Perdana Menteri Datuk Seri Najib TunRazak berlepas dari Lapangan Terbang Sam Ratulangi di sini hari iniuntuk lawatan ke Makassar selepas mengakhiri lawatan kerja dua hari dibandar ini bagi menghadiri Sidang Kemuncak Inisiatif Segi Tiga TerumbuKarang (CTI).

Tingkat kekuatan ummah
MELAKA 15 Mei - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassinmeminta kepimpinan parti politik Islam di negara ini bersatu untukmeningkatkan kekuatan ummah dan juga mengukuhkan kedudukan ekonomimereka.

Orang ramai jangan risau
MELAKA 15 Mei - Orang ramai tidak perlu risau sebalik perlu yakindengan keupayaan Kementerian Kesihatan dan agensi berkaitan dalammengawal wabak selesema babi atau virus influenza A (H1N1) daripadamerebak di negara ini.

199 penumpang MH091 dijejaki
PUTRAJAYA15 Mei – Kesemua 199 penumpang dan anak kapal pesawat MH091 dariNewark, Amerika Syarikat (AS) yang mendarat di Lapangan TerbangAntarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pukul 7.15 pagi kelmarin dimintamenghubungi Kementerian Kesihatan segera.

1 mati, 26 PATI dirawat
PULAUPINANG 15 Mei - Seorang mati manakala 26 lagi pendatang asing tanpaizin (PATI) dirawat di dua hospital di negeri ini akibat dijangkitileptospirosis iaitu penyakit yang kini jarang berlaku disebabkankencing tikus.

Pelatih polis disahkan maut radang selaput jantung
SEREMBAN15 Mei – Kematian seorang pelatih Pusat Latihan Polis (Pulapol), Jempolsemalam disahkan berpunca daripada penyakit perikarditis akut, iaituradang di selaput jantung.

Tempoh menunggu rawatan di HKL kini 25 minit
KUALALUMPUR 15 Mei - Purata tempoh menunggu bagi setiap pesakit luar diHospital Kuala Lumpur (HKL) untuk mendapatkan rawatan kini hanya 25minit.

Meningitis: 10 dibenar pulang
PUTRAJAYA15 Mei - Seramai 10 orang daripada 42 pesakit yang dirawat di HospitalMelaka kerana disyaki menghidap virus meningitis hari ini dibenarkanpulang.

Bukan diserang virus H1N1
TEMERLOH15 Mei - Hospital Sultan Ahmad Shah (Hoshas) hari ini menafikan bahawaseorang lelaki yang diletakkan di bawah pemerhatian hospital berkenaanpetang ini diserang virus influenza A (H1N1).

Pelajar hanya dijangkiti Rubella
BUTTERWORTH15 Mei – Jabatan Kesihatan Pulau Pinang mengesahkan simptom selesemadan demam panas yang dialami lebih 100 pelajar Sekolah Menengah SainsTun Syed Shahabudin di sini bulan lalu adalah disebabkan jangkitanvirus Rubella.

Graduan bidang kurang permintaan dibantu
KUALA LUMPUR 15 Mei - Graduan bidang pengajian yang kurang mendapatpermintaan di pasaran akan ditawarkan program latihan bagi membantumeningkatkan peluang mereka untuk mendapat pekerjaan.

K3G medan siswazah tinjau peluang kerja
KUALA LUMPUR 15 Mei - Karnival Kerjaya dan Keusahawanan 2009 anjuranKementerian Pengajian Tinggi bermula hari ini, bukan sahaja menjaditumpuan siswazah menganggur malah mereka yang meninjau peluang kerjalebih baik.

Battle of the Brain dapat sambutan pelajar
KUALA TERENGGANU 15 Mei - Kumpulan Utusan menerusi anak syarikatnya,Perfisio Sdn. Bhd. menganjurkan Battle of the Brain, satu programmenjawab soalan peperiksaan atas talian yang kini mendapat sambutanhangat pelajar.

Pameran sains dapat perhatian
KUALA TERENGGANU 15 Mei - Pameran dan aktiviti berkaitan sains danteknologi paling mendapat sambutan pada Festival Hari Guru PeringkatKebangsaan 2009 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini hari ini.

Image
1Belia 1Malaysia perkasakan belia
MELAKA 15 Mei - Konsep 1Belia 1Malaysia yang diilhamkan oleh PerdanaMenteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam perutusan sempena Hari Belia2009 diyakini mampu memperkasakan golongan belia.

Bekas pekerja kilang ditabal tokoh belia negara
MELAKA 15 Mei - Kesanggupannya mencurah bakti pada bila-bila masakepada mereka yang memerlukan bantuan membolehkan bekas pekerja kilangdi Ayer Keroh di sini, Mohd. Nizam Omar, 26, memenangi anugerah TokohBelia Negara 2008 bagi kategori kepimpinan.

Image
Geek Koon setia menanti penderma jantung
SUBANG JAYA 15 Mei - Sejak enam bulan lalu, Tan Geek Koon hanya mampumembilang hari sambil berharap akan ada penderma jantung untuk beliau.

Tambang haji naik 11 peratus
KUALA LUMPUR 15 Mei - Tabung Haji (TH) akan menaikkan bayaran tambangpada kadar minimum sebanyak 11 peratus untuk musim haji tahun ini.

Kenaikan pangkat bukti kerajaan prihatin
PUTRAJAYA15 Mei - Keputusan untuk memberi peluang kenaikan pangkat kepada176,000 kakitangan awam seperti diumumkan oleh Perdana Menteri, DatukSeri Najib Tun Razak semalam, membuktikan kerajaan amat prihatinterhadap keperluan rakyat.

Malaysia anjur Persidangan Pelanunan dan Jenayah di Laut
KUALALUMPUR 15 Mei - Malaysia yang memandang serius insiden rompakanbersenjata di laut akan menganjurkan Persidangan Antarabangsa MengenaiPelanunan dan Jenayah di Laut pada 18 dan 19 Mei ini.

Tee Keat jangan buta sejarah
KUALALUMPUR 15 Mei - Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat diingatkan supayatidak buta sejarah apabila mempersoalkan peruntukan biasiswa untukorang Melayu sedangkan ia termaktub sebagai hak istimewa kaum itu dalamPerlembagaan Persekutuan.

SSM longgar prosedur pembatalan pendaftaran
KUALALUMPUR 15 Mei - Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah melonggarkanprosedur pembatalan pendaftaran 5,600 anak syarikat yang kini tidaklagi aktif atau 'tidur' berikutan kegawatan ekonomi.

Isu biasiswa bukan perkauman
KUALA LUMPUR 15 Mei - Kelantangan MCA memperjuangkan isu biasiswa bagipelajar cemerlang yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara, tidaklangsung berlandaskan aspek perkauman.

Image
RazakSat dilancar pertengahan Julai ini
KUALA LUMPUR 15 Mei - Satelit kedua negara, RazakSat dijadualdilancarkan pada pertengahan Julai ini, selepas syarikat pengendalipesawat penghantarannya berjaya membaiki sistem anti-gegaran padapelancar dan roket tersebut.

Cadangan stesen minyak dibenar jual NGV
IPOH 15 Mei - Kerajaan negeri akan mengemukakan cadangan kepadaKerajaan Persekutuan agar membenarkan stesen minyak di negeri inimenjual gas asli (NGV) bagi mengatasi masalah penggunaan teksi uzur.

Image
Pastikan tiada keciciran bantuan OKU
BUKIT MERTAJAM 15 Mei – Golongan orang kurang upaya (OKU) dimintamendaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) supaya mereka tidaktercicir daripada menerima bantuan yang disediakan kerajaan.

Politik tidak jadi isu perwakilan asing - Mustapa
KUALA LUMPUR 15 Mei - Perkembangan politik semasa khususnya di Peraktidak menjadi isu yang diberi perhatian oleh perwakilan asingnegara-negara yang menjadi rakan dagang Malaysia.

Tubuh jawatankuasa khas gemilang sukan
KUALA LUMPUR 15 Mei - Kementerian Pelajaran akan menubuhkan satujawatankuasa khas bagi merangka strategi mengembalikan kegemilangansukan di sekolah-sekolah tidak lama lagi.

Image
Guru tonggak negara bangsa
KUALA TERENGGANU 15 Mei - Peranan guru dan pendidik amat diperlukanuntuk menyemarakkan konsep negara bangsa di kalangan golongan mudakerana mereka insan yang paling rapat dengan pelajar.

Image
Buku panduan tangani buli dilancar
KUALA TERENGGANU 15 Mei - Pihak pengurusan sekolah-sekolah serta gurukini mempunyai panduan untuk mencegah dan menangani masalah buli dalamkalangan pelajar dengan penerbitan buku bertajuk Manual Guru:Pencegahan Buli Di Sekolah.



3,000 mangsa kebakaran dapat bantuan
KUALALUMPUR: Kementerian Wilayah Persekutuan menyalurkan bantuan segerakepada kira-kira 3,000 mangsa kebakaran di penempatan PesuruhjayaTinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pelarian (UNHCR) di Kampung Muslim,Labuan, bagi meringankan beban ditanggung mereka.

Syor perkenal pasport kenderaan
SHAHALAM: Polis Diraja Malaysia (PDRM) bercadang memperkenalkan pasportuntuk kenderaan bagi membanteras kegiatan curi kenderaan untukdiseludup ke luar negara.

Warga asing mati akibat leptospirosis
GEORGETOWN:Seorang warga Myanmar yang ditahan di Depoh Tahanan Pendatang TanpaIzin di Juru, Bukit Mertajam mati, Selasa lalu, manakala 26 lagitahanan dimasukkan ke hospital kerana dijangkiti bakterialeptospirosis.

Korporat diminta bantu pesakit kronik
BALING:Syarikat dan tokoh korporat diminta memperbanyakkan kegiatan kebajikanterutama membantu golongan tidak berkemampuan mendapatkan rawatanpenyakit kronik kerana memerlukan kos rawatan tinggi.

Bantuan JKM diperluas
BUKITMERTAJAM: Pemilikan kenderaan, perabot dan barangan elektrik tidak lagidiambil kira sebagai pertimbangan bagi bantuan Jabatan KebajikanMasyarakat (JKM) kepada orang kurang upaya (OKU).

60,000 graduan masih menganggur
KUALALUMPUR: Kira-kira 60,000 graduan di seluruh negara menganggur dengansebahagian besarnya membabitkan lulusan dalam bidang pengajian yangkurang mendapat permintaan pasaran kerjaya, termasuk sains sosial dankemanusiaan.

1Belia, 1Malaysia perlu diterap dalam pergerakan
MELAKA:Datuk Seri Najib Razak berkata, pendekatan 1Belia, 1Malaysia adalahsatu konsep penting yang perlu diterapkan dalam pergerakan belia dinegara ini.

Agenda pembangunan belia terus diperkasa: Muhyiddin
MELAKA:Kerajaan akan terus memperkasakan agenda pembangunan belia dan bersediamenggunakan segala sumber yang ada dengan berkesan bagi membangunkanbelia di negara ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Malaysia taja Ekspedisi Pelayaran Saintifik Perdana
MALAYSIAakan menaja Ekspedisi Pelayaran Saintifik Perdana (EPSP 09) selama 52hari bermula bulan depan bagi membuktikan keprihatinan dan sumbanganKuala Lumpur terhadap usaha memulihara kawasan samudera dan habitat diperairan Inisatif Segitiga Batu Karang (CTI).

No comments:

Post a Comment