Friday, May 15, 2009

NASIONAL : JUMAAT 15 MEI 2009

NASIONAL : JUMAAT 15 MEI 2009


176,000 naik pangkat
PUTRAJAYA 14 Mei – Berkuat kuasa 1 Julai ini, pegawai kumpulan sokonganyang berkhidmat 15 tahun atau lebih serta masih berada dalam gredlantikan akan dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke gred yang lebihtinggi.

Image

Model ekonomi baru mudahkan tuntutan pekerja
PUTRAJAYA14 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak percaya tuntutan-tuntutan penjawatawam pada masa depan termasuk kenaikan gaji akan lebih dipenuhisekiranya pendapatan negara bertambah hasil pelaksanaan model ekonomibaru berteraskan inovatif dan kreativiti.

Image

Polis selamatkan 9 remaja hilang
PULAUPINANG 14 Mei – Polis negeri hari ini menyelamatkan lapan remaja danseorang gadis yang dilaporkan hilang di Johor dan Kelantan dipercayaidiperdaya oleh satu sindiket untuk tujuan yang belum dikenal pasti.

Nasharuddin Mat Isa terima 60% pencalonan
KUALALUMPUR 14 Mei - Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa mempunyaipeluang yang amat cerah untuk mempertahankan jawatannya pada pemilihanparti itu bulan depan apabila mendapat pencalonan hampir 60 peratus.






Penempatan UNHCR di Labuan terbakar hangus
LABUAN:Kira-kira 3,000 orang hilang tempat tinggal dalam kebakaran yangberlaku di penempatan Pejabat Pesuruhjaya Tinggi PertubuhanBangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pelarian (UNHCR) di Kampung Muslim dekatsini, semalam.

Terpulang Sultan
PUTRAJAYA:Datuk Seri Najib Razak semalam menegaskan, Barisan Nasional (BN) tidakgentar menghadapi pilihan raya negeri di Perak bagi menyelesaikankrisis politik negeri itu walaupun ia adalah sesuatu yang tidak harusberlaku.

200,000 kakitangan awam naik gaji
PUTRAJAYA:Lebih 200,000 kakitangan awam mendapat durian runtuh apabila kerajaanbersetuju memberi kenaikan pangkat Khas Untuk Penyandang (KUP) bagipegawai kumpulan sokongan yang berkhidmat lebih 15 tahun sertamenggubal dua skim baru dan menaik taraf lapan skim perkhidmatan, mulai1 Julai ini.





Spratly: Boleh selesai secara rundingan
PUTRAJAYA 14 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak percaya pertikaianmengenai tuntutan bertindih pulau-pulau di Laut China Selatan termasukKepulauan Spratly boleh diselesaikan menerusi rundingan.

ATM kukuhkan tuntutan Malaysia melalui penempatan aset, anggota
KUALALUMPUR 14 Mei - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengukuhkan tuntutanMalaysia ke atas sebahagian Kepulauan Spratly di Laut China Selatanapabila terus menempatkan aset serta anggota-anggotanya di beberapagugusan pulau kecil di situ.

Image

Kekanda Sultan Perak selamat disemadi
BATUGAJAH 14 Mei - Jenazah kekanda sulung Sultan Perak, Datuk Seri RajaBaharom Shah Sultan Yusuff Izzuddin Shah, 83, selamat disemadikan diTanah Perkuburan Islam Segedup di sini hari ini.

Pembangunan Cyberjaya perlu lebih rancak
CYBERJAYA 14 Mei - Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Malaysia perlumenarik lebih ramai tenaga pakar termasuk dari luar negara untukberkhidmat serta tinggal di Cyberjaya bagi merancakkan pembangunanbandar pintar itu.

UPSI: Harap semua bersabar
PUTRAJAYA 14 Mei - Kemudahan rumah kedai adalah yang terbaik mampudisediakan kerajaan untuk pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris(UPSI) berikutan projek pembinaan kampus baru universiti itu yang amatperlahan.

UniKL kekal universiti swasta
KUALALUMPUR 14 Mei – Universiti Kuala Lumpur (UniKL) akan terus kekalsebagai sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) walaupun iakini diambil alih oleh Kementerian Pengajian Tinggi.

Usahawan wajar tingkat kemahiran komunikasi
KUALA LUMPUR 14 Mei - Usahawan di negara ini wajar mengambil inisiatifuntuk meningkatkan kemahiran komunikasi sekiranya ingin berada dalamkalangan orang yang berjaya.

Masjid tarikan pelancong
KUALA LUMPUR 14 Mei - Produk pelancongan Muslim seperti Masjid yangmempunyai senibina yang menarik, berpotensi untuk menarik pelancongterutamanya orang bukan Islam untuk datang ke negara ini.

Image

50,000 dijangka ke festival hari guru
KUALA TERENGGANU 14 Mei – Festival Hari Guru Peringkat Kebangsaan 2009yang berlangsung selama empat hari di Pusat Dagangan Terengganu (TTC)bermula hari ini dijangka menerima 50,000 pengunjung.

Kongres harap permohonan cuti guru 30 hari dilulus
JERANTUT14 Mei - Kongres Kesatuan Guru Dalam Perkhidmatan Pelajaran Malaysia(Kongres) berharap kerajaan dapat mengumumkan berita gembira bagigolongan pendidik pada sambutan Hari Guru Sabtu ini iaitu cuti 30 harisetahun.

Sultan Kelantan dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia
KOTABHARU 14 Mei - Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra telah dimasukkan keWad Diraja Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) kerana dipercayaimengalami sedikit masalah kesihatan petang ini.

Kanak-kanak tiada sijil lahir boleh daftar sekolah
KUALA LUMPUR 14 Mei - Kanak-kanak yang tidak mempunyai sijil kelahirankini dibenarkan mendaftar di sekolah-sekolah bantuan kerajaan.

Rebut peluang pasaran halal
JOHORBAHRU 14 Mei – Golongan usahawan Islam digesa lebih giat merebutpeluang dengan menceburi industri makanan halal yang dianggarkanbernilai RM7.4 trilion di pasaran tempatan dan antarabangsa.

Negara masih bebas influenza A
PUTRAJAYA 14 Mei - Seorang rakyat Malaysia yang disyaki mempunyaitanda-tanda serangan virus influenza A (H1N1) setelah pulang bercuti diHatyai, Thailand kelmarin disahkan negatif daripada virus itu.

Enam premis disenarai semula eksport ikan negara ke EU
PUTRAJAYA 14 Mei – Sebanyak enam premis pemprosesan disenaraikan semulauntuk pengeksportan hasil ikan Malaysia ke Kesatuan Eropah (EU) bermulahari ini.

Pelancong Kanada negatif H1N1
KOTA KINABALU 14 Mei – Seorang pelancong Kanada yang ditahan semalamkerana disyaki menerima jangkitan wabak influenza A (H1N1) dibenarkankeluar dari pusat kuarantin hari ini setelah ujian ke atasnya didapatinegatif.

Murid kembali bersekolah
MELAKA14 Mei – Seramai 35 pelajar Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) TiangDua dekat sini yang ‘ponteng’ semalam kerana bimbang dijangkitibakteria meningitis, kembali bersekolah hari ini.

Pertandingan batik Piala Seri Endon hari ini
KUALA LUMPUR 14 Mei - Tahun lalu, tiga rakan sekerja dari Terengganu,Fazlee Abd. Rahim, Rosman Abdul Ghani dan Zalipah Ismail berjayamenjulang trofi Piala Seri Endon (PSE) 2008 bagi kategori fesyen.

Panel kandungan program TV, radio akan diwujudkan
KUALA LUMPUR 14 Mei - Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian danKebudayaan akan mewujudkan kumpulan panel yang berperanan memberisaranan mengenai bentuk kandungan program televisyen dan radio ke arahmenjayakan konsep Satu Malaysia.

Kembalikan hak biasiswa bumiputera- Ibrahim Ali
KUALA LUMPUR 14 Mei - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)mendesak kerajaan bersikap tegas dengan mengembalikan sepenuhnya hakbiasiswa bumiputera.

Buah keriang dot semakin pupus
JERLUN 14 Mei - Bagi mereka yang tinggal di kawasan kampung di utaratanah air pasti mengenali buah keriang dot yang mempunyai bentuk yanghampir sama dengan buah anggur.

10,000 peluang pekerjaan
KUALA LUMPUR 14 Mei - Sebanyak 10,000 peluang pekerjaan ditawarkansempena Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Graduan 2009 - pamerankerjaya terbesar di negara ini yang berlangsung di Pusat Dagangan DuniaPutra (PWTC) esok.

Dua budakmati lemas di kolam ikan
BESUT14 Mei - Keseronokan dua kanak-kanak bersaudara bermain di kolam ikankeli milik keluarga mereka di Kampung Gong Pak Mentosa, Tembila di sinimembawa padah apabila mereka ditemui mati lemas hari ini.




Bidan lelaki sambut bayi dalam ambulans
GEORGETOWN:Seorang pengusaha kafe melalui pengalaman mencemaskan apabilamelahirkan anak dalam ambulans dengan berbidan seorang petugas lelakiSt John Ambulans di Bayan Baru di sini, Ahad lalu.

Kereta terperosok bawah lori
KUANTAN:Tiga beranak terbunuh, manakala dua lagi cedera selepas kereta yangdinaiki terbabas dan terperosok di bawah lori balak tanpa muatan diKilometer 24, Kampung Kerambit, Jalan Lipis-Jerantut, dekat KualaLipis, malam kelmarin.

Polis khas pantau perairan Pengerang
JOHORBAHRU: Satu pasukan khas akan ditubuhkan polis Johor bagi memantaupesisir perairan Pengerang, Kota Tinggi dalam usaha menangani aktivitipenyeludupan pendatang asing tanpa izin di kawasan berkenaan.

Lelaki pulang dari AS ada tanda simptom H1N1
PULAUPINANG: Seorang lelaki berumur 26 tahun dari Bukit Mertajam yang barukembali dari Amerika Syarikat (AS) diletakkan di bawah pemerhatian diwad pengasingan Hospital Pulau Pinang (PGH), semalam selepas didapatimempunyai simptom influenza A (H1N1).

Penempatan UNHCR di Labuan terbakar
LABUAN: Kira-kira 3,000 orang hilang tempat tinggal dalam kebakaranyang berlaku di penempatan Pejabat Pesuruhjaya Tinggi PertubuhanBangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pelarian (UNHCR) di Kampung Muslim dekatsini, semalam.

Panel khas baiki program TV
KUALALUMPUR: Kerajaan akan menubuhkan panel khas bagi memberi ruang kepadapelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyalurkaninput masing-masing ke arah memperbaiki program televisyen dan radiodemi merealisasikan matlamat 1Malaysia.

Jenazah Raja Baharom selamat disemadikan
BATUGAJAH: Jenazah kekanda sulung Sultan Perak, Raja Datuk Seri BaharomShah Almarhum Sultan Yusof Izzuddin Shah selamat dikebumikan di TanahPerkuburan Islam Segedup di sini, bersebelahan makam bondanya, Toh PuanDewangsa Khajidah Ahmad, jam 11.40 pagi semalam.

Sultan Kelantan masuk wad
KOTABHARU: Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra, semalam dimasukkan ke UnitRawatan Koronari (CCU) Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), disini.

Tambang haji dijangka naik
KUALALUMPUR: Tambang mengerjakan haji bagi musim ini dijangka meningkatberikutan kerja menaik taraf tempat tinggal dan sistem pengangkutanyang dilakukan kerajaan Arab Saudi di Tanah Suci, sekali gusmenyebabkan perbelanjaan pembiayaan penginapan serta pengangkutanmelonjak.

Cuepacs setuju kakitangan sokongan naik pangkat
PUTRAJAYA:Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Sektor Awam (Cuepacs)menyifatkan langkah kerajaan menimbang untuk menaikkan pangkatkakitangan sokongan dalam perkhidmatan Persekutuan sebagai suntikansemangat untuk penjawat awam meningkatkan produktiviti dan khidmat.

Pembinaan Negara Bangsa diterus
KUALALUMPUR: Masyarakat guru sentiasa berada pada saf hadapan untuk menyemaidan memupuk perpaduan, patriotisme, menyampaikan ilmu pengetahuan sertakemahiran bagi melahirkan modal insan cemerlang negara pada masa depan.

Tuntutan pulau ikut rundingan
PUTRAJAYA:Malaysia mahu pertikaian mengenai tuntutan bersama Kepulauan Spratly diLaut China Selatan yang membabitkan beberapa negara diselesaikanmenerusi rundingan dan undang-undang antarabangsa, Datuk Seri NajibRazak.

No comments:

Post a Comment