Sunday, July 5, 2009

NASIONAL : AHAD 05 JULAI 2009

Azizan bidas DAP Kedah
ALOR SETAR 4 Julai - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razakmembidas DAP Kedah kerana didakwa membuat tuduhan tidak berasasterhadap kerajaan negeri selain bertindak seolah-olah hanya parti itusahaja yang berjuang untuk kaum Cina di negeri ini.

Susilo dakwa lawannya guna sihir
JAKARTA4 Julai - Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono menghadapi satulagi "musuh" menjelang Pilihan Raya Presiden pad 8 Julai ini.


NAHAS NGERI
SEORANGwanita putus lengan kirinya setelah terlibat dalam satu kemalanganmelibatkan tiga buah kenderaan di Lebuh Raya Lingkaran Tengah 2 (MRR2)berhampiran Taman Rekreasi Metropolitan, Kepong, Kuala Lumpur, semalam.

Ananda beli Newcastle RM547 juta?
KUALALUMPUR -- Individu kedua terkaya di Malaysia, Tan Sri T. AnandaKrishnan disebut-sebut sebagai prospek utama untuk menjadi penyelamatkepada kelab bola sepak England, Newcastle United.

Umat Islam hilang ketuanan jika biar perpecahan - Harussani
SHAH ALAM 4 Julai - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ( gambar )menasihatkan umat Islam khususnya orang Melayu bahawa mereka akanhilang ketuanan di negara ini sekiranya terus membiarkan perpecahanmenular di kalangan mereka.

Liberalisasi: Abdullah puji langkah Najib
PASIRSALAK 4 Julai - Tun Abdullah Ahmad Badawi memuji tindakan beraniPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memperkenalkan dasarliberalisasi ekonomi bagi membawa kebaikan kepada negara.





Insurans kelompok untuk kereta tua
KUALALUMPUR: Masalah mendapatkan perlindungan insurans bagi kenderaanberharga kurang RM10,000, termasuk teksi akan diatasi menerusi skiminsurans berkelompok yang boleh dibeli di semua pejabat pos mulai bulanini.






350 agensi pembantu rumah bakal rugi RM13j
KUALA LUMPUR 4 Julai - Sebanyak 350 agensi pembantu rumah warga asingdi bawah Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (PAPA) bakal mengalamikerugian RM13 juta ekoran tindakan kerajaan Indonesia menghentikanpenghantaran pembantu rumah rakyatnya ke negara ini.

H1N1 tambah 35 lagi kes baru
KUALALUMPUR 4 Julai - Sebanyak 35 lagi kes jangkitan selesema babi atauinfluenza A (H1N1) dikesan di negara ini hari ini menjadikan jumlahterbaru meningkat kepada 326 kes berbanding 291 semalam.


Utamakan tanggungjawab - Tuanku Mizan
ALORSETAR 4 Julai - Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidinmengingatkan warga Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) supayamengutamakan tanggungjawab mempertahankan kedaulatan dan kepentingannegara menerusi penggunaan kuasa udara yang unggul serta berkesan.

Waspada dengan syarikat tawaran pekerjaan
KUALALUMPUR 4 Julai - Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.Hajat sepasang suami isteri ini ialah untuk mendapatkan pulanganlumayan hasil pelaburan mereka melalui Internet.

Elaun tetap bagi pesara tentera cacat
KOTABAHARU 4 Julai - Pesara tentera yang mengalami kecacatan kekal semasaberkhidmat dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan mendapatganjaran dan elaun bulanan hilang upaya tidak lama lagi.

Najib, Rudd bincang isu-isu bersama
KUALALUMPUR, 4 Julai - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakansejawatannya dari Australia Kevin Rudd akan berbincang danbertukar-tukar pandangan mengenai isu-isu kepentingan bersama dalamhubungan dua hala, serantau dan antarabangsa semasa lawatan pemimpinitu ke Malaysia, Isnin ini.

Suhakam jawab dakwaan
KUALALUMPUR 4 Julai - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam)menegaskan kesemua kenyataan yang dikeluarkan oleh pihaknya bersifatbebas, tidak berpihak dan selari dengan Prinsip Paris.

Kerajaan tidak mampu ambil alih tanah Kg. Buah Pala
PULAUPINANG 4 Julai - Kerajaan Pulau Pinang hari ini mengakui tidak mampuuntuk mengambil alih tanah di Kampung Buah Pala daripada sebuahkoperasi dan pemaju untuk membolehkan 23 keluarga terus tinggal di situkerana kosnya terlalu tinggi.

Kembara Mahkota Johor 2009 bermula
JOHOR BAHRU 4 Julai - Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2009 Jelajah Pedalaman memulakan pengembaraannya hari ini.

Sedih hilang 3 anak serentak
KUALA PILAH 4 Julai - Hati ibu mana yang tidak pilu mengenangkan kehilangan tiga orang anak sekelip mata.


Pengayuh kerusi roda solo Miri-Kuching berlapar uji ketahanan
MIRI4 Julai - Menahan lapar dalam berjemur di bawah cuaca panas adalahantara latihan yang dijalani Junaidi Pauzan sebagai persediaanmemulakan ekspedisi solo beliau merentasi negeri Sarawak sejauh 900kilometer dari sini hingga ke Kuching dengan menggunakan kerusi roda,yang bermula hari ini.

Struktur kondo Gurney Park diketahui esok
PULAU PINANG 4 Julai - Tahap keselamatan Kondominium Gurney Park di sini dan kawasan sekitarnya akan diketahui Isnin ini.

1,000 tahanan imigresen Semenyih dipindahkan
KUALALUMPUR 4 Julai - Seramai 1,000 pendatang tanpa izin yang ditahan diDepoh Tahanan Imigresen Semenyih dipindahkan ke beberapa depoh tahanandi seluruh negara ekoran rusuhan di depoh itu pada 1 Julai lepas.

Kaji kesahihan 'ketulan emas'
ALORSETAR 4 Julai - Kerajaan negeri akan mendapatkan laporan lengkapdaripada Jabatan Mineral dan Geosains negeri bagi menentukan kesahihansama ada ketulan batu yang ditemui penduduk di Kampung Jelutung,Pendang dekat sini benar-benar mengandungi emas atau sebaliknya.

Jabatan Perikanan kerah tangkap ikan naga
KUALATERENGGANU 4 Julai - Jabatan Perikanan negeri akan mengerah beberapaanggotanya dalam tempoh terdekat ini untuk menangkap ikan naga atauArapaima gigas di Tasik Kenyir.

Ketengah sedia bantu tangkap Arapaima gigas
KUALA TERENGGANU 4 Julai - Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah(Ketengah) bersedia membantu kerajaan negeri dalam usaha menangkap ikannaga atau Arapaima gigas yang dikatakan wujud di Tasik Kenyir.

Zahra tekad
KUALALUMPUR 4 Julai - Selepas percubaan pertamanya untuk 'menakluki' SelatInggeris gagal semalam, perenang muda negara, Zahra Masoumah AbdulHalim, 18, tekad untuk kembali melakukannya selewat-lewatnya empattahun lagi.






Anggota TUDM diminta pertingkat kecekapan
ALORSETAR: Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, semalammenitahkan anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sentiasamemberi keutamaan kepada tanggungjawab yang diamanahkan untukmemastikan keselamatan negara dijaga dengan baik.

Najib sertai bengkel retreat KPI
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak, menyertai bengkel retreat PetunjukPrestasi Utama (KPI) bagi semua Menteri Kabinet yang pertama kalidiadakan dan dikendalikan Khazanah Nasional Berhad (Khazanah), diSunway Resort di sini, semalam.

Gejala jual kepentingan orang Melayu berleluasa
KUALALUMPUR: Bangsa Melayu dianggap komoditi yang 'sedang laris dijual beli'di pasaran politik dengan parti politik terutama pembangkang menjualmasyarakat berkenaan untuk mendapatkan sokongan pihak lain.

Puduraya berubah wajah
KUALALUMPUR: Selesa dan selamat. Itu antara ungkapan diluahkan penggunaHentian Puduraya, termasuk pengunjung tempatan dan pelancong asing,malah rata-rata mengakui gembira dengan usaha kerajaan membaik pulihterminal bas berusia 33 tahun itu.

Lelaki rentung NGV meletup
SUBANGJAYA: Seorang lelaki ditemui rentung apabila keretanya dan dua lagikenderaan musnah dalam kebakaran dipercayai berpunca daripada letupantangki gas asli (NGV) kenderaannya di tempat letak kereta PangsapuriSkyvilla Serdang Raya di sini, semalam.

Liberalisasi ekonomi atasi krisis global
PASIRSALAK: Liberalisasi ekonomi yang dilakukan oleh Perdana Menteri, DatukSeri Najib Razak adalah langkah drastik dan berani untuk membantunegara mengatasi krisis akibat ekonomi global yang tidak menentu.

5 peserta APPC antara 11 kes terbaru H1N1
KUALALUMPUR: Lima rakyat tempatan yang juga peserta PersidanganFarmaseutikal Asia Pasifik (APPC) di Pulau Pinang dari 27 hingga 30 Junlalu, antara 11 kes terbaru jangkitan tempatan selesema babi atauInfluenza A (H1N1).

Jualan kereta tua susut 70 peratus
KUALALUMPUR: Syarikat kereta terpakai terjejas teruk sehingga penurunanjualan 70 peratus kereta berusia lebih 10 tahun, selepas syarikatinsurans menolak permohonan memperbaharui insurans kenderaan berhargadi bawah RM10,000.

Najib dikunjungi PM Australia
KUALALUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan rakan sejawatannyadari Australia Kevin Rudd akan berbincang dan bertukar-tukar pandanganmengenai isu kepentingan bersama dalam hubungan dua hala, serantau danantarabangsa ketika lawatan pemimpin itu ke Malaysia, pada Isnin ini.

No comments:

Post a Comment