Wednesday, July 1, 2009

JENAYAH & MAHKAMAH : RABU 01 JULAI 2009

Dihukum penjara 11 tahun 10 bulan, denda RM370,000
Kudus didapati bersalah rasuah

KUALA LUMPUR 30 Jun - Bekas Pengarah Penguat Kuasa Majlis PerbandaranAmpang Jaya (MPAJ), Kapten (B) Abdul Kudus Ahmad dihukum penjara 11tahun 10 bulan dan denda RM370,000 oleh Mahkamah Sesyen Ampang di sinihari ini selepas didapati bersalah atas 24 tuduhan meminta dan menerimarasuah berjumlah RM59,000.

Rayuan Anwar boleh didengar
PUTRAJAYA30 Jun - Mahkamah Rayuan di sini hari ini memutuskan bahawa ia bolehmendengar rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap keputusan MahkamahTinggi yang kes liwatnya hendaklah didengar di Mahkamah Tinggi.

2 pelajar UM didakwa khianat dewan fakulti
KUALA LUMPUR 30 Jun - Dua penuntut Universiti Malaya (UM) dihadapkan keMahkamah Sesyen di sini hari ini atas tiga tuduhan melakukan khianatdengan menceroboh, menconteng dan cuba membakar dewan Fakulti AkademiPengajian Islam universiti tersebut, enam hari lalu.

Subahat bunuh suami dibicara Jan. 2010
SHAH ALAM 30 Jun - Kes seorang ejen insurans sambilan yang didakwabersubahat bersama dua lelaki dalam pembunuhan suaminya di kediamanmangsa di Bukit Tinggi, Klang akan mula dibicarakan di Mahkamah Tinggidi sini mulai 25 Januari tahun depan.

Pensyarah kanan didakwa rasuah RM800
KLANG 30 Jun - Seorang pensyarah kanan yang berkelulusan doktorfalsafah (PhD) sebenarnya telah ditahan oleh Suruhanjaya PencegahanRasuah Malaysia (SPRM) ekoran aduan seorang pelajar perempuan keranadipercayai meminta rasuah wang tunai dan habuan seks.

Setiausaha firma guaman mengaku pecah amanah
KUALALUMPUR 30 Jun - Seorang setiausaha di sebuah firma guaman mengaku salahdi Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan melakukan pecahamanah melibatkan wang tunai RM5,398 milik firma tersebut, tahun lalu.

Bekas penyelia terlepas hukum gantung
KUANTAN30 Jun - Kegagalan pihak penyiasat menentukan berat kasar dadah yangdirampas dua tahun lalu menyebabkan seorang bekas penyelia sebuahsyarikat minyak terlepas daripada tali gantung.

Lagi kes berprofil tinggi akan dibongkar
ALOR SETAR 30 Jun - Selepas kejayaan membongkar beberapa kes rasuahberprofil tinggi di negara ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) yakin beberapa lagi kes besar akan didedahkan dalam tempohterdekat.


Rendam bayi: Teman lelaki wanita akan diburu
KUANTAN 30 Jun - Polis akan memburu teman lelaki kepada seorang wanitayang merendam bayi perempuannya hingga mati di dalam baldi cat disebuah rumah sewa di Wisma Bola Sepak Pahang, di sini semalam.

Kumpulan 6 penculik tidak sempat belanjakan semua wang tebusan
JOHOR BAHRU 30 Jun - Tidak sampai 24 jam seorang mangsa culikdibebaskan Jumaat lalu, polis dapat memberkas lima daripada enampenjenayah terbabit dan menemui semula wang tebusan RM566,976.

13 fail gengsterisme dibuka banteras jenayah samseng
KUCHING 30 Jun – Operasi memburu individu yang dikaitkan dengangengsterisme di negeri ini dilakukan dari semasa ke semasa dengansebanyak 13 fail berkaitan jenayah tersebut dibuka tahun ini.








SPRM dedah kes profil tinggi
ALORSETAR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) akan membongkar beberapakes berprofil tinggi dalam masa terdekat berikutan kejayaan sumberrisikannya menyampaikan maklumat yang tepat mengenai salah laku rasuah.

Mayat perut terburai dalam parit
TELUKINTAN: Seorang lelaki dipercayai mangsa pembunuhan kejam ditemui matidengan perut terburai dan beberapa kesan tetakan dalam parit di kebunkelapa sawit di Jalan Kampung Banjar�Kampung Selabak Dalam di sini,semalam.

3 negeri tertinggi keganasan rumah tangga
TIGA negeri iaitu Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan, masing-masingberada pada kedudukan tiga teratas dalam senarai negeri bagi keskeganasan rumah tangga dalam tempoh 15 bulan sejak Januari tahun lalu.


Pensyarah mengaku tak salah ambil RM800
KLANG: Seorang pensyarah kanan di Universiti Multimedia mengaku tidakbersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam, terhadap tuduhan menerimarasuah RM800 daripada seorang pelajar perempuan bagi menaikkan markahdan meluluskan peperiksaan, pada bulan lalu.

Lima anggota sindiket along ditahan
JOHORBAHRU: Lima anggota sindiket along yang sering bertindak ganas ke ataspeminjam wang ditahan dalam serbuan di sekitar daerah Muar dekat sini,Khamis lalu.

Waran tangkap terhadap dua penyokong Hindraf
KUALALUMPUR: Mahkamah Sesyen di sini, semalam mengeluarkan waran tangkapterhadap dua penyokong Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf)berikutan gagal hadir ke mahkamah bagi mendengar keputusan bantahanawal yang dikemukakan pihak pembelaan, Mei lalu.

Tiga pengedar dadah pusat hiburan ditahan
KUALALUMPUR: Polis menahan tiga orang termasuk seorang remaja wanita yangdisyaki mengedar dadah di pusat hiburan selepas merampas pelbagai jenisdadah bernilai lebih RM100,000 yang disorokkan dalam sebuah kotak kekdi Taman Midah, Cheras di sini, Ahad lalu.

Warga Indonesia kena gantung sampai mati
KUALALUMPUR: Dua warga Indonesia yang terjun ke dalam sungai bagi mengelakditahan polis kerana membawa 53.645 kilogram ganja di dalam bonetkereta, dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sinisemalam, selepas didapati bersalah mengedar dadah itu.

Wanita Vietnam antara enam ditahan kes culik
JOHOR BAHRU: Polis Johor menahan enam orang termasuk seorang wanitawarga Vietnam kerana menculik seorang wanita berusia 55 tahun danmenuntut wang tebusan RM1 juta dalam serbuan di Ledang, Muar dekatsini, Jumaat lalu.

Boleh dengar rayuan Anwar
PUTRAJAYA:Mahkamah Rayuan di sini semalam, memutuskan ia boleh mendengar rayuanDatuk Seri Anwar Ibrahim berhubung pemindahan kes liwat Penasihat PartiKeadilan Rakyat (PKR) itu dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

Wanita mohon bercerai meraung diheret suami
KOTABHARU: Seorang pekerja kantin, Nor Azlina Che Abdullah, trauma danhanya mampu menangis kesakitan, apabila diheret suaminya menurunitangga ketika hadir ke Mahkamah Rendah Syariah di sini, untukmendapatkan tarikh permohonan perceraian.

16 tukang gunting India dakwa dikurung majikan
KUALALUMPUR: Enam belas tukang gunting rambut dari India mendakwa didera dandikurung majikan mereka di Pulau Pinang, selain tidak menerima gajisejak tiga bulan lalu.

No comments:

Post a Comment