Friday, May 8, 2009

NASIONAL : JUMAAT 08 MEI 2009

Image

Sidang DUN Perak kecoh
IPOH 7 Mei – Kecoh dan menghina institusi diraja. Begitulah suasanasidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang berlangsung hari ini. Majlisperasmian yang sepatutnya berlangsung kira-kira pukul 10 pagi tertundake pukul 3.15 petang.

Image

Hanya kerana RM2...
TUMPAT7 Mei – Ibu hamil yang terbunuh dalam kejadian ragut di Kampung PadangRaja, Jalan Melor-Ketereh, Kota Bharu semalam, tidak menyimpan wangyang banyak di dalam begnya - hanya dompet usang berisi RM2.

Pembangkang 'serang' kami - Zambry
IPOH7 Mei - Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir kesalterhadap tindakan pembangkang yang bertindak biadab dan kurang ajarsewaktu persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Proaktif capai matlamat Perak Maju 2015 - Raja Nazrin
IPOH7 Mei - Kerajaan negeri perlu mengambil langkah proaktif dalammenangani krisis ekonomi semasa dan pada masa sama menyediakanperancangan yang mantap untuk mencapai matlamat Perak Maju 2015.

Hisham menghadap Tuanku Mizan
PUTRAJAYA 7 Mei – Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin TunHussein hari ini menghadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan ZainalAbidin, di sini bagi berbincang mengenai situasi politik di Terengganu.

Keputusan biasiswa JPA hari ini
KUALALUMPUR 7 Mei – Keputusan pelajar yang layak untuk menerima biasiswaprogram ijazah luar negara (PILN) akan disiarkan di portal JabatanPerkhidmatan Awam (JPA), http://esila.gov.my mulai esok.







Sidang DUN kelam-kabut
IPOH:Mesyuarat pertama penggal kedua Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak,semalam kecoh lebih lima jam dan terpaksa ditangguhkan dua kali sebelummajlis perasmian dapat disempurnakan oleh Pemangku Raja Perak, Raja DrNazrin Shah.






Image
Wujudkan ikatan strategik
KUALA LUMPUR 7 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak menyarankan syarikatMalaysia supaya mewujudkan jaringan dengan pengeluar jenama halalantarabangsa sebagai strategi untuk meluaskan pasaran di dalam industritersebut.

AP ayam bulat akan dibuka semula
PUTRAJAYA 7 Mei – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bersamaKementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akanmencadangkan kepada Kabinet supaya stok penimbal ayam diwujudkan bagimenstabilkan harga ternakan itu di pasaran.

PM rasmi Hari Penjaja, Peniaga Kecil
KUALALUMPUR 7 Mei – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akanmerasmikan program Hari Penjaja dan Peniaga Kecil Kebangsaan 2009 diBazar Uptown Danau Kota di sini, pada 16 Mei ini.

Image

69 ingkar arahan ditahan
IPOH7 Mei - Sebanyak 69 orang awam termasuk pemimpin dan penyokong pakatanpembangkang ditahan polis kerana melanggar perintah mahkamah danberkumpul di kawasan larangan berdekatan bangunan Setiausaha KerajaanNegeri (SUK) Perak di sini hari ini.

'Bisikan' bukan tanda iktiraf
IPOH7 Mei - 'Bisikan' antara Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shahdengan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebelum perasmian sidangDewan Undangan Negeri (DUN) berlangsung hari ini tidak boleh dianggapsebagai pengiktirafan terhadap pakatan pembangkang.

Image

Tindakan polis berasaskan undang-undang
PUTRAJAYA7 Mei - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Husseinberkata, tindakan polis menahan kira-kira 30 orang awam termasuk duawakil rakyat pembangkang di sekitar bangunan Perak Darul Ridzuan pagiini berasaskan undang-undang negara.

Penghinaan kepada Sultan, demokrasi
KUALA LUMPUR 7 Mei - Penghinaan kepada Sultan Perak dan demokrasi, undang-undang rimba menjadi sandaran.

Pelantikan Speaker, usul yang dilulus sah - Peguam
KUALALUMPUR 7 Mei – Biarpun kekecohan tercetus pada persidangan DUN Perakberlarutan selama enam jam hari ini, namum seorang Speaker barudilantik dan empat usul diluluskan.

Sidang DUN Perak ditangguh
IPOH7 Mei - Selepas berlaku 'peperangan' yang jarang disaksikan dalamsejarah persidangan, Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Ke-12 yangdipenuhi insiden tegang akhirnya ditangguhkan ke satu tarikh yang akanditentukan kelak.

Wujudkan akta khusus ragut
KUALALUMPUR 7 Mei - Kerajaan perlu mewujudkan satu akta khusus berhubungjenayah ragut ekoran gejala itu kini semakin berleluasa sehinggamenyebabkan berlakunya kematian.

Image

Kes ragut: Polis diminta percepat siasatan
KUCHING7 Mei - Polis digesa mempercepatkan siasatan kes-kes ragut sedia adabagi membolehkan pesalahnya dihadapkan ke mahkamah dan menerima hukumanberat yang setimpal.

Insiden memalukan seluruh rakyat
IPOH 7 Mei - Memalukan!

Pesakit H1N1 meningkat 1,893
KUALALUMPUR 7 Mei - Jumlah keseluruhan kes wabak selesema babi (H1N1) yangdilaporkan di seluruh dunia adalah sebanyak 1,893 kes semalam iaitupeningkatan 403 kes berbanding hari sebelumnya.

ASEAN masih bebas selesema babi
BANGKOK7 Mei - Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) setakat ini masih bebasdaripada virus influenza A (H1N1), meskipun terdapat berpuluh-puluhorang dimasukkan ke hospital untuk pemerhatian terhadap kemungkinanjangkitan virus itu, kata seorang pegawai kesihatan rantau ini.

Image

Bekalan air cukup walau kemarau setengah tahun
PUTRAJAYA7 Mei – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) yakin bekalanair di Lembah Klang tidak akan terjejas sekalipun jika negaramenghadapi kemarau berpanjangan selama enam bulan.

Jenazah Shafie selamat dikebumi
PORT DICKSON 7 Mei - Suasana pilu menyelubungi majlis pengkebumianjenazah Allahyarham Mejar Mohd. Shafie Mahat TUDM, 50, yang meninggaldunia di Kinshasha, Congo pada 30 April lalu.

Hanya 27 hotel ada sijil halal HDC
KUALALUMPUR 7 Mei - Tahap kesedaran pengusaha hotel untuk memohon sijilhalal begitu mengecewakan kerana hanya 27 buah hotel di seluruh negarasetakat ini memiliki sijil halal yang disahkan oleh PerbadananPembangunan Industri Halal (HDC).

Minuman malt tanpa alkohol di Mihas
KUALA LUMPUR 7 Mei - Malt adalah salah satu ramuan dalam pembuatan minuman beralkohol.

Dasar agihan 10% ditangguh
KUALALUMPUR 7 Mei - Kementerian Kerja Raya menangguhkan serta merta dasarpengagihan 10 peratus daripada projek yang bernilai RM10 juta ke atasuntuk 31,569 kontraktor kelas F di seluruh negara.

Model ekonomi baru negara dibentuk
PUTRAJAYA 7 Mei - Malaysia perlu mengekalkan pertumbuhan 7.5 peratusKeluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bermula tahun ini bagi mencapaistatus negara maju menjelang 2020.

Image

6,000 pekebun kecil dibantu tingkat pendapatan
KUALA LUMPUR 7 Mei - Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah akanmelaksanakan program baru bagi meningkatkan pendapatan pekebun-pekebunkecil yang berada dalam kategori miskin.

Cadang wujud kategori bantuan baru - Shahrizat
KUCHING 7 Mei - Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakatbercadang mewujudkan kategori baru bantuan kepada golongan kurangbernasib baik selain yang sedia ada pada setiap bulan.

Peserta kendali senjata api di PLKN meningkat
PORT DICKSON 7 Mei - Bilangan peserta Program Latihan Khidmat Negara(PLKN) yang menyertai latihan pengendalian senjata api dan menembak diseluruh negara meningkat sehingga 95 peratus bagi tahun ini.

Nik Aziz pertahan kelulusan kawasan hutan simpan Stong
KOTA BHARU 7 Mei - Kelantan mempertahankan keputusannya meluluskantanah seluas 400 hektar kepada sebuah syarikat swasta di kawasan hutansimpan Stong untuk projek tanaman kelapa sawit kerana ia dibuatmengikut prosedur dan syarat- syarat yang ditetapkan.

Image

Jangan patah semangat - Zahid
SEPANG 7 Mei - Punca kematian Allahyarham Mejar Mohd. Shafie Mahat, 50,semasa bertugas di markas Kinshasha, Congo 30 April lalu disahkansebagai mati mengejut.







Liberalisasi sektor khidmat guaman
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan liberalisasi dalamsektor perkhidmatan guaman dengan membenarkan lima firma terkemukaantarabangsa dalam bidang itu yang memiliki kepakaran kewangan Islam,menawarkan khidmat di Malaysia.

Kerajaan tepati janji, jujur mudah diterima rakyat
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan yang mendapatkepercayaan dan keyakinan rakyat adalah yang berpegang kepada sikapjujur, bercakap benar serta menepati janji.

Tindakan tegas jika langgar undang-undang
PUTRAJAYA:Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mengambil tindakan tegas terhadapmana-mana pihak yang didapati melanggar undang-undang negara tanpamengira kaum, agama dan ideologi politik.

Kerajaan cadang stok penimbal kawal harga ayam
PUTRAJAYA:Kerajaan bercadang mewujudkan stok penimbal bagi mengawal harga danmemastikan bekalan ayam sentiasa stabil di pasaran tempatan pada masadepan, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar.

'Kakak sanggup ambil tugas ibu'
TUMPAT:Anak sulung wanita mengandung tiga bulan yang maut angkara peragutbermotosikal kelmarin, Nor Idayu Mohd Zani, 13, berjanji akan mengambilalih tugas menguruskan keperluan empat adiknya termasuk memasak danmembasuh baju selepas ketiadaan ibunya.

Polis nafi cuai punca suspek maut
SHAHALAM: Ketua Polis Selangor semalam, menafikan kematian seorang suspekkes samun minggu lalu, akibat dibelasah orang ramai selepas dia ditahanpolis, berpunca daripada kecuaian polis.

Rahah lancar buku Zainab Ahmad
PETALINGJAYA: Ibu kepada Perdana Menteri, Tun Rahah Mohd Noah, semalammelancarkan buku biografi terbaru berjudul Zainab Ahmad: A TrulyRemarkable Woman di Hotel Hilton Petaling Jaya.

Ustaz maut, anak parah dipanah petir
ALORSETAR: Seorang lelaki maut, manakala anak lelakinya parah disambarpetir ketika menunggang motosikal untuk pulang dari sekolah ke rumah diKampung Tok Keling, dekat sini, tengah hari semalam.

Koperasi NSTP dapat 4 bintang
KUALALUMPUR: Koperasi New Straits Times Press (Malaysia) Berhad (NSTP)semalam mendapat penarafan empat bintang bagi Pemeriksaan Usaha Wajar(DDE) daripada Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM).

Asean hadapi H1N1 sepasukan
LANGKAWI:Malaysia akan bekerja sebagai satu pasukan dengan negara Asean bagimemastikan rantau ini bebas daripada jangkitan virus Influenza A(H1N1).

Polis sokong badan tangani mat rempit
KUALALUMPUR: Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menyokong tindakan KementerianDalam Negeri (KDN) untuk menubuhkan jawatankuasa bersama antarakementerian dan agensi berkaitan bagi menangani isu mat rempit danlumba haram yang semakin berleluasa.

Empat lagi alat imbas suhu dipasang
KUALALUMPUR: Kementerian Kesihatan memasang empat lagi alat pengimbas suhudi dua pintu masuk utama negara dalam usaha mempertingkatkan pengawalanbagi memastikan wabak Influenza A atau H1N1 tidak menular di negaraini.

Agihan 10 peratus kontrak ditangguh
KUALALUMPUR: Kementerian Kerjaraya menangguhkan pelaksanaan dasar pengagihan10 peratus kontrak oleh kontraktor kelas A kepada kontraktor kelas Fsehingga satu kertas kerja disediakan bagi merungkai segalapermasalahan yang wujud berhubung dasar itu, kata Menterinya, DatukShaziman Abu Mansor.

SPRM kaji laporan audit PKFZ
KUALALUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan menelitilaporan audit Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) yang mendedahkantindakan beberapa individu termasuk seorang wakil rakyat menyalah gunakuasa dalam urus niaga membabitkan tanah bernilai RM1 bilion.

Budak melecur kena tumpahan lilin cair
KOTABHARU: Seorang budak perempuan berusia dua tahun melecur teruk di mukadan badan selepas periuk berisi lilin cair mencanting batik kegunaanibunya yang menggelegak, terbalik dan menimpa mangsa dalam kejadiandekat Pintu Geng di sini, petang semalam.

Raja Nazrin puji Perak tubuh Majlis Ekonomi
IPOH:Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah bertitah, penubuhan Majlis EkonomiNegeri Perak oleh kerajaan negeri baru-baru ini akan mencetuskan ideabaru dalam usaha menangani krisis ekonomi semasa di samping membantumerangka hala tuju pembangunan negeri

No comments:

Post a Comment